bismillahirrahmanirrahim....

selamat datang teman2~blog ini hasil tulisan saye yang xseberapa..sekadar perkongsian yang bukan sekadar saje2 suka2.. saye amatlah berharap teman2 dapat sesuatu dari blog ini.paling penting, UTAMAKAN WAKTU SOLAT SEBELUM BACA..terima kasih sudi berkunjung.jkkk(^_^)

Sabtu, April 23, 2011

takut!

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah..
macam agak bebas dari apa yg orang selalu sebut -m.a.s.a.l.a.h-.
jangan silap baca as malaslah sudah...
nothing much hepen minggu ni.kegusaran result pon dah beransur ilang..tinggal cuak nak pktikal je.
cuak n xde nafsu mau pi pktikal.weh perlu ke nak pktikal lelama?aiseh...sebulan setiap sem cukup la dear dean~~
sebut pasai dean ni....bebaru ni dean miskol henset i.cuak kowt pasal sblom ni slalunya saye je yang carik dean.sekali beliau pon pandai carik saye.prof mau maen miskol2 ea....he he.^^

iklan je tu.

dalam satu meeting yang diketuai Leman ada syura nak pilih pemimpin2 baru.
Meeting smooth je dari part penamaan calon sampai part angkat tangan.
tapi bila part nak pilih calon gadis2 pemalu, tetibe dapat mesej dari Timb.Presiden.

A: Kak I korang mesej,gtau yang dia nak lepaskan jawatan tu,dan dia amanahkan B untuk amek jawatan tu.
sume mata pandang B..B cuak.
B: erk..(letih je tolak yg lain)..memang kena jadik ke?
A: xde la.tapi Kak B dah bagitau ni..kami pon mmg xleh bagi komitmen penuh taun ni.
B: tapi saya xlayak..xnak la..
Leman: camana ni...jawatan dh mmg diserahkan,tinggal nk amek ke x je.sume dalam tangan anda.
B: hadei.....
Leman: try la..insyaAllah boleh.
B:......pengsan!

Tiadalah seorang hamba yang diberikan oleh Allah tanggungjawab kepimpinan, lalu dia tidak menasihati rakyatnya, kecuali tiadalah akan diperolehi bau syurga ( sekalipun) ( Riwayat Al-Bukhari, kitab al-ahkam, no 6731)

berkali2 kena ingatkan diri sendiri..
bukan senang nak jadik pemimpin.
bukan mudah nak memimpin orang lain.
sedangkan hati pon susah nak jaga sorang diri.
tapi...Allah ya Allah.berat sungguh amanah yang satu ni.
ya Allah,ajarkan kami hikmah agar kami dapat terima dengan yakin dan pasti.

sama ngan pujian..ada ketika pujian ngan kepimpinan berjalan seiringan.
cuma beza nya pujian ni cukup dengan didik hati sendiri.
so dat tak bongkak dan bangga diri.
kalo itu yang terjadi,skelip mata terhapus amalan selama ni.


ada insan menunduk bila dipuji...
ada insan tersenyum tanda menghargai..
ada insan merenyeh xcukup gusi.
ada insan istighfar dalam2 bersihkan hati.

tapi bila memimpin..

otometik ada manusia atau tubuh lain yang kita bawa.
bukan la senang nak tarik2 macam tarik keta.
tapi perlu hikmah dalam gerak kerja, kata dan bicara.
silap satu langkah,nah jawab la kamu duhai pemerintah jiwa2!


“Setiap daripada kamu adalah pemimpin, dan kamu akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kamu pimpin”. Mafhum Hadith

“Tidak ada pemimpin yang mengendalikan urusan rakyat di kalangan kaum Muslimin, lalu Muslimin itu mati dalam keadaan menipu mereka (pengikutnya) melainkan ALLAH mengharamkannya masuk syurga”.
Mafhum Hadith

“Tujuh jenis manusia yang mendapat naungan Allah pada hari kiamat nanti, Yang pertama adalah pemimpin yang adil”. Mafhum Hadith 


nah....berat bukan tugas memimpin ni?
dats y la kalo org2 yang benar2 fikirkan tentang ni,diorang xkan berebut nak jadik ketua,
hoh,bukan senang beb...
nak jadik baik pon xsenang,nak ajak org buat baik sama2 ngan kita,lagilah susah.
sebab tu..buat kamu insan2 yang dipilih untuk berada dalam grup dakwah ni..
Allah dah pilih kamu..
Dia pilih kamu untuk sedar akan tanggungjawab tu dalam beriban2 juta manusia laen.
maka bersyukur lah.
panjatkan pujian hanya pada Allah.
kerana ini satu cara untuk kamu2 dekat padaNya..

btol x?
bila dakwah ni satu mende yang berat,
maka xramai nak ikut,n xramai yang support.
sampaikan satu saat akan rasa letih n frust n xtau nak ngadu kat sape pasal smua org xsama fikir cam kita,
time tu,pada sape kita nak mintak kekuatan?
Allah..dan rapatlah hubungan kita dengan Yang Maha Pencipta.

tapi sometimes mende ni berbeza between manusia.
ade yang sampai gado-gado nak menang undian.
sampai xbertegur sapa pon ade gak.
weyh jadi jkkkkkkkk je pon~
kalo lah kite2 sedar
besar tanggungjawab jadi pemimpin.
berat beban amanah jadi ketua...

"Kepimpinan adalah amanah, celaan di dunia, penyesalan di akhirat.

tabir mata-toksah gedik pndang sana sini
tabir hati-letakkan akhirat di hati.fire dunia di genggaman jari
tabir wajah-supaya xdipandang yg xtermiliki.
tabir ngan Allah-Ya Allah,harap mata hati ini bertujuan hanya padaMu.

La yazuquha illa man zaaqaha.” Maksudnya lebih kurang, “Seseorang itu tidak dapat menikmati sesuatu kelazatan kecuali setelah dia sendiri merasakannya.”

ya Allah..pilihlah aku ya Allah.pilih aku untuk buat kebaikan dan merasakan lazatnya memberi..

sape yg xmau jadi baik kan?
orang2 yang xsayang diri sndiri je yang xkesah dia jahat or baik..
kalo tanya saye,kompem lah saye jawab nak jadi baik n sentiasa bergerak ke arah kebaikan.

Allah......................................
saya mengadu hanya padaMu.
kasihani hambaMu ini ya Allah..
bantu saya ya Allah..
jangan biarkan saya sendiri.
ameen ya Rabbana.

Ahad, April 10, 2011

sigh




kawan saya tanye...



salah ke aku bila rasa nak kawen?

kawan saya kate...

bukan nikmat kawen dan ada suami yang aku cari-cari tapi redha Allah
dan jauh dari perkara lagha.aku cuma mahukan diriku tertutup dari ujian 
yang menimpa sahabat remaja sekarang.



oh,begitulah kawan saya dengan skema nya.

mode:buhsan bin borim