bismillahirrahmanirrahim....

selamat datang teman2~blog ini hasil tulisan saye yang xseberapa..sekadar perkongsian yang bukan sekadar saje2 suka2.. saye amatlah berharap teman2 dapat sesuatu dari blog ini.paling penting, UTAMAKAN WAKTU SOLAT SEBELUM BACA..terima kasih sudi berkunjung.jkkk(^_^)

Selasa, November 06, 2012

berkaca



alamak alamak alamak...........

saya rindu!

Allah.

Allah.

Allah.

hati meronta, mata berkaca..

saya rindu....

Ahad, November 04, 2012

wat have i done?

I've been working hard so long

Seems like pain has been my only friend

My fragile heart's been done so wrong

I wondered if I"D EVER HEALED again

 just like all the seasons never stay the same

All around me I can feel a change 

grrrrrr.......


I will break these chains that bind me, happiness will find me

Leave the past behind me, today my life begins

A whole new world is waiting it's mine for the takin'

I know I can make it, 

today my life begins

Allah, You are my only hope.


Yesterday has come and gone

And I've learnt how to leave it where it is

And I see that I was wrong

For ever doubting I could win

Life's too short to have regrets

So I'm learning now to leave it in the past and try to forget

Only have one life to live

SO YOU BETTER MAKE THE BEST OF IT.



Sabtu, Oktober 06, 2012

Jumaat, Julai 20, 2012

.satu.



Amal yang berkata-kata...Allah akan mengangkat amal hambanya yang paling ikhlas, paling humble kepada-Nya...

bukan siapa yang paling hebat kata-katanya, bukan siapa yang paling banyak pengikutnya...




We are together through thick and thin inshaAllah

Kan kita sama2 nak masuk syurga?:')

Khamis, Julai 05, 2012

Sabtu, Jun 30, 2012

Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Alhamdulillah...

=)
=)
=)

lesen kerja lulus,untuk itu.Alhamdulillah..terima kasih Allah.

kerja-kerja penutupan highway selamat, untuk itu.Alhamdulillah..terima kasih ya Allah.


sakit tak terasa, untuk itu.Alhamdulillah..terima kasih wahai Allah.

adik saya selamat berkata-kata, untuk itu.Alhamdulillah..terima kasih Allah.

untuk semua nikmatNya...Alhamdulillah Alhamdulillah..Alhamdulillah...

hers.


mine.

Ahad, Jun 17, 2012

gua pun nak induksi jugak.!


orang-orang berautoriti dalam jaga keselamatan aset negara ni,
tak kira la mana-mana negara hatta US sekalipon,
diorang mesti dah buat sehabis baik dah untuk jaga sistem keselamatan diorang.
sampai tahap boleh kata perfect ah.
yang mana orang lain xleh bukak pun sistem diorang tuh.
tapi selalu gak  kita dengar berita-berita..
rahsia sulit kerajaan negara diceroboh.
peti besi ratu elizabeth 1234 kena pecah.
blog pakar IT kena godam.
n bla..bla..bla..
kalo kita kat tempat diorang, kita patut malu dgn perkara ni.
patut ke apa yang kita agung-agungkan selama ni diceroboh macam tu je?
patut ke?

camtu gak dengan keadaan diri kita.
kita gaya dah habis ganas dah jaga pergaulan.
jaga pertuturan dan pemakaian.
tahap orang tengok pun salute abis la.
tapi sebab sorang je mamat ensem yang menarik hati.
atau sebab kefuturan yang melanda diri.
atau sebab kawan-kawan macam bes je bebas sana-sini.
hancur camtu je kawalan-kawalan ketat kita selama ni?
senang gitu je nak bagi pegangan kita dicerobohi?
atau dah rasa perjuangan selama ni dah cukup banyak untuk masuk syurga di sana nanti?

oh.

kita pun patut malu dengan perkara ni.
kita patut takut diri futur suatu hari nanti.(na'udzubillahi mindzalik)

‎"Ya muQollibal Qulub, tSabbit Quluubana 'ala Deenik wa 'ala tho'atik."

Khamis, Jun 14, 2012

salam ingatan.


hari-hari last sbagai penduduk kolej ni, banyak pulak nak kena kemas.
maklum la..lepas ni nak jadi penganggur tak bertauliah.
harap2 result lesen bagi peluang untuk ada di medan kerja.

tak untung la belajar je tapi tak apply.tak ke?
tapi heh.
saya nampak keuntungan lebih besar dari apply ilmu kat org2 lain.
baik apply kat femili2 sendiri.
bukan lah kedekut tapi lagi banyak mende terjaga.
dan banyak jugak hak2 lain yang perlu dijaga hatinya.

neway petang ni mungkin pertemuan terakhir mata ngan mata.
sebelum masing-masing cuba amalkan dakwah fardhiyah di tempat sendiri.
sebelum perubahan yang lagi besar untuk sahabat2 tersayang insyaAllah.
sebelum jadi tetamu untuk kembali pulang.
sebelum ...........


Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi 
Ketika kau menghulurkan tanganmu 
Membawaku ke daerah yang baru. 

eceh jiwang.!

ingat x maksud ayat kedua akhir surah al-insyirah?
after ayat "verily after each of diffilculties there's a relief" tu?

"Maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan) , tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain) dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap."

Sabtu, Jun 09, 2012

!




"Dan tinggalkanlah dosa yang terlihat ataupun yang tersembunyi.

Sungguh, orang-orang yang mengerjakan (perbuatan) dosa kelak 
akan di beri balasan sesuai dengan apa yang mereka kerjakan.
(Al-An'am:102)

Selasa, Jun 05, 2012

ayah..


Ali Imran:145


ayoh ngoh dah takde.

lelaki pertama yang paling saya sayang selepas ayah sendiri.

tapi kini dia tiada lagi.

kata adik, hembusan nafas terakhir subuh tadi.

ku tahan air mata agar xjatuh lagi.

still,dia nak mengalir di pipi.

sedang ku cuba sekuat hati.

ada panggilan dari sisi.

dan air mata bergenang depan manusia untuk pertama kali.

dalam kelas communicable disease and microbiology.

ku kesat mata berkali-kali.

oh kuatlah hati.

            makan nasik sambil berendam air mata.

5 JUN 2012.

moga ayh ngh tenang di sana..negeri abadi yang pasti.

Every soul will taste death, and you will only be given your (full) compensation on the Day of Resurrection. So he who is drawn away from the Fire and admitted to Paradise has attained (his desire). And what is the life of this world except the enjoyment of delusion.[Ali Imran:185]

Ahad, Jun 03, 2012

senyum.sedekah.



senyum.tak perlu kata apa-apa.

tapi dapat pahala.



Abah singgah solat di sebuah surau. Usai solat seorang budak menghampiri abah. Sebuah tabung derma dihulurnya.

Raut wajah dan gaya pakaian budak itu meyakinkan abah bahawa dia adalah anak yatim yang mewakili sekolahnya memohon sumbangan. Abah menghulurkan derma.

Di suatu sudut beranda surau kelihatan seorang pakcik penarik beca sedang berehat melepaskan penat. 

Budak itu lalu menghampiri pakcik itu dan menghulurkan tabung derma kepadanya.
Pakcik penarik beca menyeluk saku seluarnya yang lusuh.

Sekeping note berwarna merah sepuluh ringgit dikeluarkan lalu dimasukkan ke dalam tabung derma tersebut.
Budak itu mengucapkan terima kasih seraya berpaling untuk pergi. Tetapi pakcik itu memberi isyarat supaya menunggu. Pakcik menyeluk poket seluarnya yang sebelah lagi.

Dia mengeluarkan beberapa note kertas berwarna biru dan hijau lalu dimasukkan kesemuanya ke dalam poket baju melayu budak itu.

“Ini hok mu buat beli makanan.”

Abah kemudian menghampiri pakcik itu, sambil bertanya, “Berapo pendapatan pakcik sehari?”

Dia berkata, “Tak tentu! Kade-kade ado, kade-kade tak dok.”

Tanya abah lagi, “Bakpo pakcik sedekah semua duit pakcik kepada budak itu?”

Jawabnya, “Budak tu anak yatim. Berjalan kaki jauh, lapar. Pakcik tak pe, ada beca, boleh kayuh lagi.”

Subhanallah... Dia jauh lebih murah hati daripada abah.

Abah mula berasa sebak.

“Kalu gitu mari ikut ambe pergi makan.” sambil abah memegang tangannya.

“Hari ni pakcik posa.” jawabnya perlahan.

Abah tidak mampu bersuara lagi..

(copy paste status sy kt fb)

Selasa, Mei 29, 2012

hak.


RM 60,000++ dalam masa beberapa jam di satu malam.!

bayangkan ada sorang akhawat bagi RM50k.saham akhirat..saham akhirat.

may Allah grants uols JANNAH brothers n sisters~

justice for muslim~

wat have we done for our iman today?

wat have we done for islam today?

wat have we done for syrian today?

wat have we done for palestinian today?

ada sebahagian dari duit dalam poket tu bukan hak kita.

jadi jangan berangan nak handbag baru selagi x agihkan untuk insan2 yang patut dapat hak tu.

ada faham?






Sabtu, Mei 26, 2012

A.M.C


"Ya Rabb...mahukah Kau terima solat hamba-hambaMu yang diimami oleh pencopet sepertiku?"

"Ya Allah.saat ini ramai orang menganggapku sebagai orang baik.Engkaulah Yang Maha Mengetahui bahawa hamba bukan orang baik ya Allah.akan kah hamba terus tersesat seperti ini Ya Allah...Ya Allah hamba benar2 ingin menjadi org baik...ya Allah saksikanlah.mulai malam ini hamba bertaubat ya Allah...hamba bertaubat ya Allah......"

Isnin, Mei 21, 2012

promo.!



ISLAM NI HARUS DI PROMOSI,

IA TAK WAJAR DISIMPAN SENDIRI.


a big slap 4 myself.

*pernah x rasa letih penat sbb buat usaha dakwah?
belek..belek.
dan kalo xpernah...dat's it.
mula kan.mulakan b4 malu sendiri depan Tuhan.


Nabi Nuh berkata,
"Ya Allah..sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam."


Sabtu, Mei 19, 2012

who's story is this?

who's story is this?




"dari 8 org adik beradik.anak ke-7.kalo nak cite pengalaman, rasanya xde apa kot yang nak dikongsi.cuma kalau nak kenal saya....ramai org cakap saya pendiam dan garang.tapi once kenal rapat.......xde sorang dah yang nak kata saya pendiam...
saye bukan budak skema,juga bukan yang rajin belajar.

tapi saya baik.haha."


~fsj~


macam suspen.pasal org xleh teka sape punya tuan cerita.
then tetiba muncul makhluk pecahkan rahsia.
maka teranglah cerita diolah oleh siapa.

still,

x faham kenapa diorang gelak bila tahu itu story saya.rupa-rupanya.


i am pendiam.walaupun pada mulanya je.
n ofkos la saya xkan ngaku saya jahat.so instead of kata diri sendiri jahat baik la ngaku jadi baik.kan?

oh..rupanya diorg gelak sbb awal2 dulu saya sangat la pendiam nya.
tapi afte 3 years pun xde lah berubah sgt rasa nya.
mcm pendiam jugak je.! huheho

tak rasa ke?








Jumaat, Mei 18, 2012

ilmu


menerima bukan sekadar terima dan habis.

menerima pada dasarnya adalah terima dan sebarkan.

the more we share the more we have.

bukan setakat urs n mine je.

ilmu tu adalah urs, mine and ours.

belajar dan sampaikan.

barulah ilmu bermanfaat mudah nak berkembang.

perkara yang baik pun makin diamalkan.

betol x?

Khamis, Mei 17, 2012

horror.

sometime i wish i could write every single thing dalam blog, fb mahupon newbie twitter.

then a moment later i realized that i wont get anything pun doin' those stuffs.

it doesn't even benefit me nor the reader(s)

tapi somehow sy tetap rasa macam nak tulis.

memang manusia slalu rasa nak buat mende xberfaedah ey?

hurm...

agaknya sape manusia2 terpilih yang tengah duk fikir masalah umat di kala saya duk sibuk menekan2 laptop.

oh sungguh jeles.!

kalo tahu sesape cmtu kem salam ye.

tell 'em that i wanna be part of them.


apakah kan ku temui  insan semulia pekerti

setandingmu kasih di alam semesta yang fana ini~~~

jazakillah khairan katheer mama, tolong bayar bdband this time.
nanti nak kena susahkan kat hospital plak.
huhu.

moga Allah bagi mama syurga.



so yeah..gudbai for now.!




Ahad, Mei 13, 2012

ummah.

dulu...cuba untuk letakkan rasa ukhuwah fillah dalam hati sahabat2 pantai timur.

try to make them feel how sweet the feeling of lovin' someone, love everyone bcoz of Allah.

dan sekarang Alhamdulillah.....Allah dah letak kemanisan itu.

Allah dah bagi rasa tu pada hati2 kami.Alhamdulillah.

semoga ukhuwwah ini dalam redhaNya.insyaAllah.

semoga bertemunya kami..berpisahnya kami....adalah kerana Allah dan meningkatkan cinta pada Allah.

sekarang saya nampak..semua org nak kebaikan.semua orang mahukan apa yang baik iaitu cara hidup islam.

cuma mungkin sebelum ni xnampak..sebelum ni xterfikir.

dan Alhamdulillah sekarang.mereka mahukan itu.

Alhamdulillah.

wish cara saya.

umum tahu, i ain't gud in saying those shomey2 words kepada yang bernama manusia.

jadi sempena hari ibu..yang saya pun tak tahu bila tarikhnya...

saya amek sony, pegi ke message, tekan keypad beberapa kali, send to no mak sendiri 4x, kakak2 yang bergelar ibu, juga sahabat yg dah jadi ibu.




Moga Allah bagi hadiah syurga.;)

Rabu, Mei 09, 2012

peduli.





titik hitam pada hati..wajib peduli.

makin penuh titik hitam di hati,makin menjauhlah nikmat khusyuk itu.makin xberjayalah seorang islam itu.

dan adakah seorang islam itu adalah aku??

oh~

Ahad, Mei 06, 2012

Ahad, April 29, 2012

belajar cara hidup.


banyak yang saya belajar.

walaupun tau je mende2 tu, tapi festaim belajar cara buat.

belajar hidup untuk sentiasa ingat akhirat.

belajar fikir tentang kehidupan yang membesarkan Allah untuk segala nikmat.

belajar bersyukur dan guna betul2 masa sihat.

belajar bersungguh-sungguh dalam buat apa2 ibadat.

belajar untuk yakin kepunyaan Allah lah segala hidayat.



belajar solat qabliyah ngan ba'diah bukan perlu buat bila kat masjid je.

belajar makan cara sunnah.

belajar letakkan Allah di hati. hadirkan rasa takutkan Allah je dalam diri.

belajar camna jadi isteri taat suami.

belajar camana comelnya anak soleh solehah.

belajar hidup bersederhana.

belajar untuk menerima tanpa banyak meminta.


baru-baru ni..thi-ah call..

"akak..akak ingat tak ni sape?"

"alamak..akak kenal sgt suara ni..jap akak fikir."

"cepat2..yang qur'an tu..surah 1st dalam qur'an.surah 1st dalam qur'an.cepat la akak teka!"

"aaaa....fatihah.!!awak ke thi-ah!!!Allahuakbar rindunyaa~~~"

"haa..pandai pun akak...!!hehe.akak, bila nak dtg sini lagi......."

"insyaAllah kalo ada ruang,akak sampai.tapi akak pun xtau bila,"

"ni call guna phone sape?semua sihat?rindunya korang......"

......
....
....

i miss that lil girl from Rumah Anak Yatim so much.!

semoga Allah pertemukan kita.kalo x di sini, harap2 di syurga.insyaAllah.=D


Sabtu, April 28, 2012

saya - saya.


sy xsuka crowd.~





nak kata apa..kata la.

nak kata pasal pakaian saya, sila la.

nak kutuk pasal politik, sila la.

nak marah xpepasal even orang lain dalam tv, sila la.

cuma yang pasti....

semua orang xkan dapat faham apa yang kita faham.

setiap orang xmungkin tahu apa yang tetap kita jadikan ikutan.


Wahai Yang Memutarbalikkan Hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMU.


Jumaat, April 20, 2012

final

final exam sem 6 saya dah abis.

final 3taun blajar blum.

tapi...sy tunggu final lain.

Jumaat, April 13, 2012

f.r.i.e.n.d

heiyya frens~~~

special thanks to u guys for being my fren.some of us meet since form 1..form 2..form 3..form 4..form 5..and the number is growing day by day,every now and then inshaAllah...

hope our ukhuwwah last forever..fillah.!

for not being there,the time u really need friend, I'M SORRY dear..

for not picking up ur phone call,the time u want someone to talk to..I'M SORRY dear...

for being emotional, I'M SORRY guys..

for being secretive with u guys..I'M SORRY...

for not being the best...I'M SORRY...

i just want u to know that..i'm GLAD of having u guys as my friends.



we each take different paths in life.but no matter where we go, we take a little of each other, everywhere.! 

Khamis, April 12, 2012

Isnin, April 09, 2012

DOSA


Jaga diri dari dosa.
-Perkara wajib, JANGAN TINGGAL.!
-Perkara haram, JANGAN BUAT.!
-Perkara ragu-ragu??-elakkan dari mendekat.

 Life is about makin' decision between Hitam ngan Putih.Halal dan Haram.

tapi sayang...makin banyak plak mende kelabu tetiba muncul out of no where...
tak ke?

Jaga aib kita.jaga aib orang lain.
Jauhi umpat.jauhi fitnah.


Ahad, April 08, 2012

a love letter.


Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

lagu latar- sini
Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

ilham.

ku rasakan hari itu, tenang sekali.....
aku berlari-lari anak dengan senang hati.......
bertemankan padi di kanan dan kiri.......
oh indahnya kurasakan hidup kala ini..................

dan aku dengan riang berlari kembali...
menyusuri denai dengan senyuman menghiasi....
menghirup keamanan dan damainya hari ini....
tanpa terfikir untuk membuka mata yang terpejam rapi............

sungguh aku ingin hidup yang begini...
bebas tanpa sebarang ruang jahat di hati....

tiba-tiba.!
dentuman kuat menggugat ketenangan itu...
mata yang dipejam terbuntang kaku...
bayangan kisah silam terbentang satu persatu...
oh Tuhan, dia kah gadis itu?

hampir pitam ku renungi semua itu..
bayangan hitam menerjah mindaku..
tinggalan nota lama bagaikan sangat mengganggu..
tolong jauhkan semua itu dari aku!

mana pergi ketenangan yang kugamit selama ini?
setelah bertahun cuba kubuang rasa di hati...
mungkinkah kesakitan itu bakal terulang lagi?
oh ku mohon agar Allah kuatkan diri ini...


pada siapa harus dipinta...
secebis rasa seulit mesra..
di akhir nota usia dirinya..
yang akan berhenti jua...

deraian air mata menangisi dosanya...
peribadi yang mengharap keampunan Tuhannya...
serta ketenangan mengharungi dunia yang fana...

xtau lirik betol.

lagu latar-sini(jgn rujuk video)
               atau sini.(jgn rujuk video)






Rabu, April 04, 2012

mesej penting di fon.

Bismillahirrahmanirrahim...

satu persatu rahsia keagungan dan kekuasaanNya di buka..
Subhanallah..
Subhanallah..
Subhanallah..

Camana dalam sekelip mata jasad dan nyawa terpisah, ada dalam rahsia Dia.
Camana dalam beberapa minit, satu nyawa terlahir ke dunia, dalam rahsia Dia.
Camana dua jodoh bertemu, juga dalam rahsia Dia.
Camana seekor semut survive di bumi yang luas ni, itu juga rahsia Dia.

kalo nak hitung banyak mana rahsia Dia,..memang x terhitung.
nikmat Allah pada kita pon xleh nak hitung, nak hitung rahsia Dia yang xtercapai dek akal lemah kita?
memang xmampu la..

tapi the point is,

besar mana pon usaha ngan perancangan kita, kena ingat la perancangan Allah tu lagi hebat.
lagi terbaekkk punya untuk kita.
sbb tu kalo kita rasa kita dah usaha the best, work really hard tahap xtdo 100hari pon, tapi bila Allah dah tetapkan kita xdapat apa yang diusahakan, makanya kena redha.

bukan balik-balik nak salahkan takdir.
xdapat eskrem sikit nak salahkan takdir.
xdapat skor 4flat afte berhempas pulas lagi2 la nak salahkan takdir.

padahal tak tau hikmah Allah susun mende tu.
mana tau kalo dapat eskrem pon, yang dah basi watpe gak.
kalo dapat grab fullmark tapi riak watpe gak,,..

kan?



Selasa, April 03, 2012

my LIFE.


nak cepatkan atau lambatkan?

nak biar bernanah atau nak cepat2 buang yang busuk?

nak Allah redha atau nak nafsu suka?

ur life..ur choice!

Ahad, April 01, 2012

sabar.

31 mac 2011 bersamaan 18 jamadil awal 1433H.

dan kerana Allah, bersabarlah.

Allahu Allah...

buangkan segala dosa, hapuskan duka lara.

ngilu.pedih.perit.sakit.kehilangan.



He is the only reason why even in pain, i smile;
in confusion, i understand;
in betrayal, i trust;
and in fear, i continue to fight.


Sabtu, Mac 31, 2012

way back to HIM.


balik pada jalan yg betul, insyaAllah.

fokus pada jalan yg tetap, insyaAllah.

bila hati ni xkuat...akal takkan berfungsi untuk kawal diri dari lakukan maksiat kepada Allah.

tak guna kalo buat baik tapi dalam hati penuh dengki.

tak guna buat baik tapi hati penuh riak.

dan lagi tak guna kalo xbuat baik sebab rasa diri tak ikhlas.

lagi tak guna kalo x tinggalkan kejahatan even dah terang-terang tahu mende tu salah.

2minggu yang memenangkan. juga 2minggu yang menyesakkan.


“The closer I get, the more I see how far I am!”
“Don’t grieve. Anything you lose comes round in another form.”
“Lovers don’t finally meet somewhere..they are in each other all along!”
“If you are irritated by every rub, how will your mirror be polished?”
“If you enter paradise looking for thorns, you will find none there but yourself.”
“Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself.”
“Bring anger and pride under your feet, turn them into a ladder and climb higher.”
Jalaal-ud-Deen Ar-Roomi