bismillahirrahmanirrahim....

selamat datang teman2~blog ini hasil tulisan saye yang xseberapa..sekadar perkongsian yang bukan sekadar saje2 suka2.. saye amatlah berharap teman2 dapat sesuatu dari blog ini.paling penting, UTAMAKAN WAKTU SOLAT SEBELUM BACA..terima kasih sudi berkunjung.jkkk(^_^)

Ahad, Disember 12, 2010

Siapakah Kita?

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah semuanya kembali pada normal.bukan terlalu ekstrem mengejar dunia dan tak plak merasa sgt2 terpaksa dalam rutin ni..
kiranya kalo nak dihitung balik 2minggu ni overallnya ok la..
Seminggu di neuro 1b macam best!dengan staff yang boleh dikira maco melayan kami dan puan yang sering menghilangkan diri...ini sudah bagus!
katil-katil dihuni oleh pakcik2 yang walaupun xsihat tapi tetap manis tersenyum pada kami..=)
holla...berholiday di neuro 1b!!!!i like~
kat neuro 1b,ada sorang pakcik yang agak lain dari yang lain..apa yang lainnya?
dia sorang je yang saya nampak jaga solat..yang saya nampak la..yang saya xnampak saya xtau.huhu
dan dia salah sorang dari 2 insan yang pakai kopiah kat situ,
oke,,saya sebenarnya takut ngan pakcik ni tapi saya kena beranikan diri pasal tetiba saya kena 'jaga' dia.
1st nampak dia,tengah syok tido bersama buku 'menuju pas yang baru' di dada dan ikut penelitian saya dia bekas guru..emm,bekas cikgu fizik.
*saya terdengar time dia tgh cakap ngan kawan.hehee=D
pastu tengah syok2 saya termenung kat cardiac table,pakcik tu tegur..
(sambil tengok nama) ha kamu.....nak x suami soleh?
"erk..nak pakcik,mesti la nak..hehe"
"emm,pakcik doakan fatimah dan nurul dapat suami soleh"
"ameen..."
dan kawan saya blah tetiba..tinggal saya yang blurr xtau pape kat situ.
pakcik tu sambung cakap dengan hebatnya pasal nak cari suami soleh ni.
tetiba pakcik tu tanya"kamu ni asal mana?"
"terengganu pakcik"
"oh,,budak terengganu baik2.jangan risau.."
"eh,,baik xbaik xikut tempat pon..kalo pandai bawak diri,insyaAllah baik la..hehe"
"emm,tapi kamu nampak ok.kat tempat belaja ada masuk 'persatuan'?"
"ada..tapi persatuan kecik2 je..xde la yang gah terus tu.."
"takpela tu,kamu student kena slow2.xle tunjuk sangat.pakcik dah pencen takpe.."
"banyak2 selawat pada nabi..insyaAllah orang jadik segan ngan kita,kita pon malu nak bwat mende2 tak elok.."

itu la dia..kat mana2 pon status kita sebagai hamba kita kena bawak..
walau jadik pesakit kronik tahap apa pon...bukan mudah nak redha ngan kesakitan yang ditanggung tapi pergantungan pada Allah tu akan buat kita terima semua ujian ngan redha dan sabar.setiap orang akan diuji tapi insan yang berjaya adalah mereka yang sabar dengan ujian tersebut..
kalo kita kenal diri kita..maka xsusah mau taat pada perintah Allah..
kalo kita sentiasa updet tahap iman kita maka makin mudah kita nak sedar diri yang selama ni duk lagha je..
1st yang nak kena updet is solat..
kenapa nak updet solat plak?sebab solat adalah mende pertama yang disoal kat alam sana nanti..baik cek awal2 sebelum ditanya oleh 2malaikat..ye x?
camna solat kita?kenapa kita solat?berapa rakaat solat yang khusyuk?Allah terima x solat kita ni?
para sahabat,para solihin, para ulama' solat untuk khusyuk...
kita solat untuk apa?adakah sebab tuntutan?rutin?status hamba?ataukah sebab xnak masuk neraka?
jauh benar beza solat2 kita dengan solat2 mereka yang berstatus para sahabat..
untuk dapatkan khusyuk dalam solat kita cek balik rukun iman yang kita yakini setiap satu dari enam perkara tu.
orang islam hendaklah percaya dan meyakini rukun2 iman dengan sebenar-benarnya.bukan setakat membenarkan 6 perkara penting tu..
siapa orang-orang yang beriman tu?

"sungguh beruntung orang-orang yang beriman,(iaitu) orang yang khusyuk dalam solatnya,"(Almukminun: 1-2)

"sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah,akan gementarlah hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah (kuat) keimanannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal"(Al-Anfal: 2)

"sesungguhnya orang-orang mukmin yang sebenarnya adalah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, dan mereka berjihad dengan harta dan jiwanya di jalan Allah.mereka itulah orang-orang yang benar."(Al-Hujurat:15)

macamana hati-hati kita sekarang ni?adakah kita benar2 orang yang beriman seperti yang disebutkan di atas?
gementarkah hati-hati kita?berjihadkah kita?jawab sendiri dalam hati masing2..u know urself better~

sedang orang yahudi laknatullah pon percaya patah bicara yang keluar pada mulut Rasulullah.mengapa kita yang berstatus islam dan meyakini bahawa Muhammad S.A.W tu Rasulullah susah nak percaya?malah susah nak ikut..
lihat saja apa yang yahudi buat?mereka bina pagar yang utuh pada 4penjuru masjidil aqsa di palestin..kenapa?
sebab mereka yakin pada kata-kata baginda S.A.W bahawa "akan lahir Imam Mahdi dari keturunanku, dari kaumku, di salah satu dari 4 penjuru besar."

Saidina Ali pernah menyebut tentang 4 perkara..

1)  Allah takkan meletakkan rasa tenang dan takut dalam hati manusia pada satu masa yang sama.
2) Amalkan apa yang dinyatakan dalam Al-Qur'an.baca..kemudian pelajari tentangnya(agar kita tahu) dan beramallah dengan isinya..
3) Redha dengan nikmat yang sedikit ataupun musibah yang melanda..
4) Persediaan untuk menghadapi hari perhitungan  nanti.Percaya bahawa hari tersebut akan tiba dan persiapkan diri menujunya..

Thauban datang kepada Rasulullah s.a.w dan baginda bersabda,"akan tiba satu masa di mana orang islam akan dikerumuni dan dibunuh beramai-ramai."
Thauban bertanya,"adakah orang islam dalam jumlah yang sedikit pada waktu itu?"
baginda menjawab,"mereka ramai..tapi ramai yang cinta kepada manusia dan benci kepada mati!"

selamat hari jadi dan selamat dekat kepada mati kepada yang menyambutnya hari ni..rasanya besday abang i ari nih.walaupun xwish, saya tetap ingat afte diingatkan,kire ok la tu..
bila tiba besday...maka makin dekat gak pada tarikh kematian..tarikh untuk ke negeri abadi.
bersediakah kita menghitung masa, mempersiapkan diri ngan amalan2?
bukankah dunia ni jambatan ke akhirat?maka watpe gak kita sibuk2 nak kumpul harta banyak2 untuk idup best kat dunia?sedang akhirat negeri abadi kita yang sememangnya akan kita hadapi nanti.
bukan xperlu kerja langsung tapi agak2 la nak mengumpul duit pun..xyah la amek hak orang lain.kan?harta yang lebih2 tu simpan sket untuk hak2 mereka yang fakir..untuk mereka yang xberdaya nak kerja sendiri..

Tahukah kita bahawa Allah S.W.T amat menantikan hamba-hambaNya pulang dengan membawa ketaatan dan dalam keadaan bertaubat?
Janji Allah, orang yang berjihad (nyawa dan nafsu) akan bersama hamba-hamba yang dikasihiNya..
Allah menerima hambaNya yang bertakwa dengan sangat gembira.
diibaratkan seperti seorang musafir yang kehilangan kuda,makanan dan senjata di tengah padang pasir dan menemui bekalan2nya kembali..malah kegeembiraan Allah mengatasi kegembiraan musafir itu.Subhanallah..lihatlah..betapa Allah sangat gembira dan memuliakan hamba yang bertakwa serta taat kepadaNya..

moga Allah mengampuni kelalaianku selama ni..dan moga langkah seterusnya akan lebih teguh,insyaAllah..
moga Allah menerima setiap amalanku, agar tidakku tergolong dalam golongan yang muflis di sana nanti..sungguh pedih andai itu yang terjadi..jauhkanlah Ya Allah...

"Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang menganggap dirinya bersih? Sebenarnya Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya dan mereka tidak dianiaya sedikit pun."(An-Nisa' :49)



Islam...agama yang mahal,tapi mudah..malah indah sekali...
teringat cerita sahabatku...beraagama kristian,SDA katanya.."kami xdibenarkan makan ba**,minum arak,minum nescafe,kopi,makan makanan laut,bertindik,dan banyak lagi peraturan kami..kami khaskan sabtu untuk beribadat dan hari lain untuk kerja.kami sangat menjaga perbuatan kami."
saya tanya dia.."so,kamu memang xpernah makan la mende2 tu ya?dan memang kamu xbuat kerja lain hari sabtu?saya ada baca pasal ni dalam Qur'an..kisah kaum yang beribadat pada hari sabtu."
"haa..kami la tu.sebenarnya ada je saya makan.hehee..well,im not dat suci.."
"ohh..xberdosa ke?"
"......"

lihatla..macamana indahnya islam ajar kita..
apabila Allah larang buat something,maka kita xleh buat walaupun sekali,walaupun sikit..
kita diajar bahawa yang salah itu dosa dan dosa itu sesuatu yang berat untuk ditanggung.nak buat dosa terus terbayang api neraka..
malah walaupun kita xnampak Allah,hubungan antara hamba dan Yang Maha Pencipta sentiasa ada..pada setiap solat dan pengharapan kita padaNya..kita tetap yakin dan percaya Dia ada..Dia Wujud.dan kerana itu kita amanah atas setiap suruhanNya..kita amanah mengerjakan apa yang disuruh dan menghindari apa yang dilarang...indah cara islam mengajar kita.sehinggakan ada insan yang berkata pada saya."saya suka islam.orang islam nampak suci.."

islam itu dari Allah S.W.T..Rahmat untuk sekalian alam dari Tuhan Yang Menciptakan..

“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.” Surah Al-Baqarah ayat 164.

Rabu, Disember 08, 2010

iNi MunGkin peLik

pernah dengar kisah burung yang melompat?
atau lelaki yang bertudung?
atau beruang yang menyusur?
pelik...
tapi wujud.!

percaya x??hehee..
saya pon xtau gak ni..
cumanya,bila pikir2 balik...btol la.
kita= manusia,
manusia yang beriman pada Allah,..
mengaku dengan lidah dan hati bahawa kita adalah orang islam!
woi orang-orang sekeliling!!
i am muslim,and im proud to be a muslim!
tapi....
belek balik perbuatan kita..pemakaian kita..percakapan kita...
adakah semuanya melambangkan kita ni orang islam??
kembali pada islam yang menyeluruh..bukan islam yang separuh-separuh..
kalo separuh-separuh tu ok lagi la..
tapi ada yang langsung xda beza ngan manusia yang non-muslim.
bangga mengatakan yang diri islam
tapi membuatkan insan2 sekeliling keliru..
dia ni islam ke x?
sama la macam seekor arnab yang dipanggil katak..
nampak macam arnab..tapi kenapa nama katak?
nampak macam bukan islam tapi katanya islam.?.
nampak x kaitannya?
bukan nak fitnah orang yang xberpakaian islamic sebagai kafir..x..bukan,jauh sekali...
tapi sebagai meluahkan buah fikiran bila terlihat perumpamaan tu.
orang islam yang xmenggambarkan ciri-ciri muslim adalah seperti kambing yang dipanggil harimau.
xmasuk...x fit..x jjadi..
maka fikir-fikirkan sendiri.
apakah kita mencerminkan diri sebagai seorang islam atau sekadar nama di atas nama.
macamana nak cerminkan islam???
1st nak tengok (kalo pompuan) tudung atas kepala..indah tertutup..TERTUTUP semua yang perlu ditutup..
2nd solat mesti nak kena jaga..(yang ni paling utama)
3rd jaga pakaian so dat semua yang dikenali sebagai aurat terhindar dari ancaman pandangan yang bukan mahram.
4th jaga pergaulan..jaga2..ikhtilat dalam proses hidup seharian.orang islam xsenang2 nak pegang bukan mahram.
5th cara percakapan..xkan keluar dari mulut orang islam patah kata yang keji dan mungkar..mengutuk.mengeji.mencarut.memaki...tu bukan patah perkataan yang mencerminkan peribadi muslim..
6th....
7th..
8th..
9th...
u name it.semua yang baik2,lembut2,indah2 dan mendamaikan itu adalah islam.kerana islam itu sendiri adalah indah!=)

sering saya sendiri tercari-cari siapa saya yang sebenarnya..
adakah saya ni baik?suka merungut?pantang ditegur?kontrol maco?jiwang?maukan keperfekan?pemalas?
dan sekarang...saya tau siapa saya..
saya adalah manusia yang sejak azalinya merupakan abdi...hamba..hamba kepada Allah yang Maha Berkuasa.
berdasarkan Al-Qur'an yang saya yakini kebenarannya..dan saya cuba untuk turuti semua yang diajarkan di dalamnya..insyaAllah..

saya seorang yang tak pandai (dalam bahasa lainnya bodoh)
"sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir tidak akan meaksanakannya(berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia.Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat bodoh,"

saya seorang yang clumsy atau tergesa-gesa
"Dan manusia (seringkali) berdoa untuk kejahatan sebagaimana (biasanya) dia berdoa untuk kebaikan.Dan memang manusia bersifat tergesa-gesa."(17:11)

saya seorang yang kedekut
"katakanlah (Muhammad), 'Sekiranya kamu menguasai perbendaharaan rahmat Tuhanku, nescaya (perbendaharaan) itu kamu tahan, kerana takut membelanjakannya.'Dan manusia itu memang sangat kedekut."(17:100)

saya seorang yang cepat berputus asa dan ego
"Dan jika Kami berikan rahmat kepada manusia, kemudian (rahmat itu) Kami cabut kembali, pastilah dia menjadi putus asa dan tidak berterima kasih."(11:9)

saya seorang yang lupa daratan
"Dan apabila kamu ditimpa bahaya di lautan, nescaya hilang semua yang (biasa) kamu seru, kecuali Dia.. Tetapi ketika Dia menyelamatkan kamu ke daratan, kamu berpaling (dariNya).Dan manusia memang selalu ingkar(tidak bersyukur)"(17:67)

saya seorang yang banyak membantah
"Dan sesungguhnya Kami telah menjelaskan berulang-ulang kepada manusia dalam Al-Qur'an ini dengan bermacam-macam perumpamaan.Tetapi manusia adalah yang paling banyak membantah."(18:54)

saya seorang yang xsedar diri
"Dan tidakkah manusia memerhatikan bahawa Kami menciptakannya dari setitis mani, ternyata dia menjadi musuh yang nyata!"(36:77)

saya seorang yang suka merungut
"Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh"(70:19)

saya seorang extremist atau lebih2
"Sekali-kali tidak!Sungguh manusia itu benar-benar melampaui batas,"

saya seorang yang suka buat jahat
"tetapi manusia hendak membuat maksiat terus menerus."

paling basic,saya adalah seorang hamba yang hina~

makanya....kena banyak2 bertaubat..
kena banyak2 buat kebaikan..
kena banyak2 ingat Allah dalam ingatan dan ujian kehidupan..
kena banyak2 solat tahajjud sebab kat situ ada kekuatan untuk tinggalkan keburukan..
kena banyak2 doa agar tak lari tempat pergantungan kita selain dari Dia..
kena banyak2 sedar diri yang kita adalah insan..insan yang diciptakan dengan fitrah seorang hamba yang seringkali perlu diingatkan.
jangan sombong bila diingatkan.
jangan amek mudah dengan peringatan.
jangan kerek untuk terima teguran.
jangan poyo dalam kemaksiatan.

"wake up! beware of dis world...it is full of mistery,dat bring up lots of tragedy.."by kogsiisiminda

إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْداً

"Tidak ada sesiapapun di langit dan di bumi melainkan ia akan datang kepada (Allah) Ar-Rahman, sebagai hamba."
(Surah Maryam ayat 93)


Isnin, Disember 06, 2010

hijRah iTu PeRjuAnGaN

Bismillahirrahmanirrahim....
Alhamdulillah kerja2 praktikal di permudahkan..=)
walaupun kadang2 ada gak yang agak mencabar jiwa, tapi pastinya sentiasa disertai hikmah yang besar dan tak terduga..
Alhamdulillah..Alhamdulillah..


baris,akan menghadap ke kanan,ke kanan pusing!
dari kanan..cepat jalan!
tu simfoni kawad kaki skolah time muda dulu-dulu..setiap arahan ketua pasukan,semua anak buah pakat follow..xkesah la anak buah besar ke kecik ke.gaduh kat luar barisan ke..sume pakat follow arahan.
ini yang namanya teamwork n disiplin n profesional.
saya xcakap saya sgt suka pada teamwork..tapi bila mana kite perlu be in a team,maka mengapa mesti ada pecahan kepada 2,3,4,5,.....
kisah gaduh2 hal peribadi ni, x elok la nak bawak2 ke 'pejabat'..
hal2 rumahtangga toksah la nak jamu kat kawan2 even kita dan dia sekepala..
masalah2 hati yang jeles kat orang jangan la nak kasitau orang len.
bukan pelik bila mende2 ni kita suka nak berkongsi..tapi adakalanya bila kita banyak bercakap,
makin banyak mende auta yang kita bawak..
makin best kita petah berbicara, makin banyak keburukan sendiri yang kita buka..
makin laju ampu ketua, makin jelas maksud 'kebaikan' kita..
yang paling jelas...
makin suka kita menyebarkan kata-kata dusta dan sia-sia, makin dekat kita pada neraka!!
beb,kita cakap sal neraka...
bukan taman permainan tempat suka-suka...
it was NERAKA!!!wey..api panas tu~~~~!!


ni baru api dunia yang brape ratus kali ganda xpanas dari api neraka...

saye xsuka mau gaduh2, saye xpandai mau bising2...
saye suka yang damai2..saye suka yang senyum2..takmau ketat2..xmau moody2..xmau umpat2..
adik saye cakap "mu bosan sangat dh ke makan daging lembu smpai nak tambah daging manusia plok?"
kalo ngumpat = makan daging sedara sendiri..kalo sebar fitnah?
pikir2 la sendiri...
dalam qur'an ada sebut.."dosa menyampaikan fitnah lebih besar dari membunuh"
oleh itu???solusinya di tangan sendiri.~

saye perasan..saye makin xbersemangat nak tulis pape..
bukan sebab dah xde semangat..tapi bimbang keredhaan tu xde..pasal hari2 yang dilalui banyak yang sia-sia.
mana masa untuk zikir?
mana masa untuk ibadat?
mana masa mahu berselawat?
oh Allah..tenangkan jiwa kami dengan hati yang penuh rasa bertuhan...
moga tahun baru ni adalah yang terbaik untuk kami2..

"Kamu adalah rangkaian dari hari-hari. Jika satu hari telah berlalu, maka akan berkurang umur kamu."

salam ma'alhijrah buat teman2..salam tahun baru.salam perubahan.salam kebaikan.salam perantauan..
apa kebaikan yang dah dilakukan?
apa amalan untuk dijadikan penutup buku amalan untuk disimpan?
cepat je masa berlalu kan?
kenangan ma'alhijrah tahun lepas agak unik bagi saya..unik dan sayang untuk ditinggalkan.
xsangka...tapi itulah dia.semuanya bagaikan biasa2 walaupun ada yang merana.
hari-hari tetap berlalu walaupun kita kekadang xmahu..
dan pertukaran hari ni berlalu bukan sia-sia xde makna..

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang berakal." (QS Ali Imran :191)


pergantian hari=tahun berlalu=umur bertambah..

umur bertambah maksudnya???kuota umur berkurang...
sebenarnya makin bertambah umur,makin dekat kita ngan tarikh kematian..
sama ada kamu suka ataupon tak,kematian tetap datang kepadamu tanpa satu detik awal atau lewat sekalipon.
betapa kalo Allah dah kata masa kita dah sampai,maka that's it!
dan negeri seterusnya adalah alam akhirat...
alam di mana semua penyelesaian kepada setiap permasalahan manusia dilaksanakan secara seadil-adilnya.

Kalo kat dunia, masalah2 mungkin masih boleh di manipulasi .kesalahan ditutup dengan masalah lain yang sengaja ditimbulkan...namun di akhirat nanti, semuanya akan dibuka dan putuskan secara adil.
terang-terang dan satu persatu akan ditayangkan depan kita..
cakap sal tahun baru hijrah ni,masih ingatkah kita pada peristiwa hijrah para sahabat yang dipimpin Rasulullah s.a.w.
ingatkah kita sebenarnya kejayaan islam pada hari ni disebabkan berjayanya hijrah Nabi Muhammad yang mulia ke yathrib(Madinah).

Menurut Hasan Al-Basri, sesungguhnya Allah telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharram dan ianya dinamakan bulan Allah kerana besar kehormatan dan kemuliaannya setelah bulan Ramadhan.

Muharram, bulan yang tiba-tiba mengetuk batin kita untuk segera mengenang peristiwa besar dalam sejarah,peristiwa hijrah Nabi Muhammad.saw dan para sahabat dari Mekah ke Madinah.

ni baru cakap sal kesedaran yang kita patut dapat pada awal tahun hijrah...xmasuk lagi makna sebenar hijrah tu..
tapi saye tau dah ramai yang memang sedia maklum makna hijrah..
hijrah is equals to pindah.


ada dua bentuk iaitu hijrah makaniyah(hijrah tempat) dan hijrah ma'nawiyah(hijrah hakiki)
hijrah tempat ni macam xsesuai untuk zaman kita n keadaan kita,..
pasal kita dah best duk mesia ni,even politik agak porak poranda tapi sebagai rakyat mesia saye tetap bangga duk sini..
bukan la nak kate xde langsung semangat juang nak bertempur ngan puak2 zionis kat negara ikhwan-akhawat kat palestin sane tu..tapi daerah mesia ni aman dan xperlu nak hijrah pi mana2 dah..
so kite boldkan hijrah ma'nawiyah or hijrah hakiki...

Dan berkatalah Ibrahim: "Sesungguhnya aku sentiasa berhijrah kepada Tuhanku; sesungguhnya Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (QS Al-Ankabut : 26)

"Dan perbuatan dosa tinggalkanlah." (QS Al-Muddatsir : 5)

a. Meninggalkan kekufuran menuju keimanan.
b. Meninggalkan syirik menuju tauhid (hanya mengesakan Allah).
c. Meninggalkan kebiasaan mengingkari nikmat-nikmat Allah menjadi pandai bersyukur.
d. Berpindah dari kehidupan jahiliyah ke arah kehidupan Islam sebenar.
e. Berpindah dari sifat-sifat munafik dan tidak tetap pendirian menjadi istiqamah.
f. Mempunyai komitmen yang kuat pada nilai kebenaran dan meninggalkan kebatilan.
g. Meninggalkan perbuatan, makanan dan pakaian yang haram kepada kehidupan yang berpaksikan yang halal lagi baik.
h. Meninggalkan maksiat menuju taat hanya kepada Allah swt.
i. Meninggalkan kedengkian, kebohongan, rasuah, saling menjatuhkan sesama orang beriman, menyia-nyiakan waktu serta kebiasaan hidup yang menjadi beban kepada manusia lain dan juga masyarakat.

orang mukmin xjatuh dalam jurang dosa yang sama dua kali..

saye dah jatuh banyak kali...banyak sangat!
adakah saye ni buta..kekadang hati mengeluh sendiri.
mana jalan keluar dari masalah ini..ade sesape mau tolong bawak jiwa berdosa ni ke alam baru x..
tapi di awal taun ni...saye yakin.saye yakin bahawa Allah sangatlah amat Maha Pengampun dan Pengasih..


jom hijrah bersama-sama!!


Rasulullah saw bersabda :


"Barangsiapa yang berhijrah untuk Allah dan RasulNya maka hijrahnya untuk Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang berhijrah untuk dunia (untuk memperolehi keuntungan duniawi) dan untuk menikahi wanita maka hijrah itu untuk apa yang diniatkannya." (HR Bukhari)

Rasulullah saw bersabda,

"Sebaik-baik puasa setelah puasa Ramadhan adalah puasa di bulan Muharram dan sebaik-baik solat setelah solat fardhu adalah solat malam" (HR Muslim)

Dalam hadits lain beliau menjelaskan bahwa puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram) boleh menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu.

Dari Abu Qatadah ra, Rasululllah saw pernah ditanya tentang puasa hari 'Asyura, beliau bersabda:
"Saya berharap ia boleh menghapuskan dosa-dosa satu tahun sebelumnya". (HR Muslim)

Jiwa Adalah Kerana ILMU, Maka Rebutlah ILMU, Matinya Jiwa Adalah Kerana Kejahilan, Maka,Hindarilah Kejahilan. Biar Zaman Berubah, Tetapi Hati Jangan Goyah, Silakan Masa Berganti, Tetapi Keyakinan Jangan Mati, Ia adalah Intan Paling Mahal, Berharga dan Permata Penyeri Jiwa. Jaga Iman Kukuhkan Hati Demi Islam yang Hakiki..."