bismillahirrahmanirrahim....

selamat datang teman2~blog ini hasil tulisan saye yang xseberapa..sekadar perkongsian yang bukan sekadar saje2 suka2.. saye amatlah berharap teman2 dapat sesuatu dari blog ini.paling penting, UTAMAKAN WAKTU SOLAT SEBELUM BACA..terima kasih sudi berkunjung.jkkk(^_^)

Sabtu, Ogos 07, 2010

katanya kau seorang pejuang??

Bismillahirrahmanirrahim....
Alhamdulillah,segar hati leh jemaah ngan adik usrah merangkap rumet.tenang jiwa dapat berkumpul ngan akhwat2 bapim awal pagi kelmarin.bertenaga jiwa dh selesai sampel '10 kat tasik taman jaya tadi tghari..
wlaupun dalam jumlah yang sikit plus masa yang singkat,tapi input tu penting..tahniah akhawat ajk,kak nara,kak sara,kak haifa,mashitah,kak izatie,suhaiyla dll.

situasi 1:
ayuni: kak ....,apakata kite solat jemaah same2 ngan bincang2 sket afte solat..yuni rasa cam xcukup la kalo sminggu skali je..heheh
kak....: (senyum)kak..... ok ja,jum!(^_^)
ayuni: nak start bile?
kak.....: mlm ni pon ok,tp akak ikut awk la..
ayuni: mlm ni la eh?hehee~
kak....:bereh boss.(makin lebar sengih)

situasi 2.:
a: saye tensen la..xtau bkpo..
b: cu citer..kalu xcite slagi tu xtenang..
a: saye xtau tensen ke mnde ni..kalu awk tensen,awk wat gapo?
b: (senyap)..saye cari 'smthing' tu..huhu
a: awk skmo bgun male ko?
b: (senyap ngan senyum..)soalan tu..

situasi 3.:
sorang hamba Allah yang merintih sungguh-sungguh agar diampunkan segala keburukan dosa yang ada padanya...
agar dijaga keaiban diri dari pengetahuan seluruh makhluk..
'Allahurabbi...kumohon agar segala aib dosa2ku...Kau tutup serapatnya..kumohon diampunkan segala dosa yang pernah tercatat dalam hidupku..sesungguhnya Engkaulah Yang Berkuasa memalukan namun sifat PengasihMu sangatlah dalam..Allah Ya Allah,,'

3situasi berbeza namun berlaku atas pentas dunia.

jgn tnye y i letak 3 situasi kat atas tu..
sbb i akan jawab,sukatila ni blog gue~(bleh time x?)

katanya kau seorang pejuang
tapi ikhtilat mu tidak dijaga
kau masih juga assabiyyah
ibadah dan amalanmu saja masih seperti dahulu
malah cinta dunia masih menempati hatimu berbanding cinta allah dan rasulNYA

katanya kau seorang pejuang
kau sibuk update isu semasa berbanding AL QURAN 1juz sehari
sering beralasan untuk dakwah dan jihad
malah kau lebih bela jemaah berbanding islam

katanya kau seorang pejuang
kau masih ada karat jahiliyyah dihatimu tanpa usaha membuangnya
mutabaah ibadahmu pula sangat menyedihkan
bahkan QIYAMULLAIL sering ditinggalkan
sering juga menyalahkan orang lain berbanding diri sediri akibat lalai kerna tidak berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi masa rehatmu lebih banyak berbanding masa berdakwah
untuk berinfaq saja kau sudah kikir
lagi sedih kau sudah menganggap dirimu mulia sedangkan kau harus lebih tawadhuk

katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali menangis untuk bertaubat
masih seronok dengan maksiat di sekitarmu
malas mencari ilmu agamamu
dan kau jarang sekali muhasabah dirimu sedang sering menasihati orang lain

katanya kau seorang pejuang
namun akhlakmu tidak ada apa yang berubah
sering lalai dan leka berbanding insaf dan sedih
lebih sibuk bersama keluarga berbanding bersama ummat
seolah masih pentingkan dirimu berbanding kepentingan ummat

katanya kau seorang pejuang
kau masih ragu dengan apa yang kau infakkan
hafalanmu saja masih jauh lagi
terasa asing dengan pekataan BERDAKWAH apatah lagi melakukannya
masih mengumpat dan mengeji orang

katanya kau seorang pejuang
kau masih berbelah bagi antara dakwah dan dunia

katanya kau seorang pejuang
kau masih seperti dahulu


katanya kau seorang pejuang!!???(quote dis from ukhti aisyah.saye adjuz sket.jkkk ya ukhti atas perkongsian)

wahai sang pejuang islam..pendukung dakwah penyebar risalah,
bukan ke jelas dalam ayat2 cinta..
"wahai orang-orang yang beriman!mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?(itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan." as-saff 2-3.

wajar x kite slaku someone yang menggerakkan orang len untuk amar maaruf nahi mungkar, tapi kite sendiri amek sikap sambil lewa ngan apa yang kite lakukan..
saye amek satu contoh paling simple yang bnyk berlaku zaman2 ni la kan..
kite sibuk nak suruh org len jaga ikhtilat, tapi diri sendiri still duk praktikkan 'islamic couple',
kite sibuk nak suruh org len bangun malam, tapi diri sendiri cam nak xnak je simpan masa untuk Dia..

walla walla hey...

bila belek balik sekeping hati milik jiwa hamba ni....
tak takut ke ngan ayat assaff ayat 2-3 tu?
x bergetar langsung ke hati saat dibacakan ayat2 Allah tu??
Allahurabbi.....jiwa ini sangat lah gerun,
bagai kecik kepala berpusing urat perut(intestine) bila ayat ni dibacakan.(simptoms org kecut perut)
rasa cam macam2 mende yang sering diperkatakan namun amalinya entah kat mana.
adeih,sedis sunggus rase hati bila jiwa ini mungkin dibenci Allah mcm lam ayat tu.
tak nak..tak nak..
saye xnak tergolong lam golongan yang Allah sebut tu,

Ya Allah..jadikanlah kami hambaMu yang sentiasa mengamalkan dgn perbuatan segala yang kami perkatakan,
Kau jauhkanlah kami dari sikap hipokrit dan bermuka-muka..
kami berlindung padaMu Ya Allah,dari godaan syaitan yang sentiasa membisikkan kejahatan,
dan hanya kepada Engkaulah tempat Kami kembali...amin..

kat sini la kita nampak pentingnya sahabat-sahabat yang membawa kepada kebaikan.
malah penting gak mujahadah diri sendiri dalam melaksanakan kebaikan dan membawa org len kepadanya,
kenapa mende ni nak dikaitkan dengan sahabat lak?adakah kerana saye sengal saje2 nak kaitkan mende ni??
oh tidak..nyata sekali tak.
kaitannye cam entri saye yang lepas2 tu,
Rasulullah s.a.w bersabda, "Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).
sahabat2 yang baik ni akan ingatkan kite time lalai..
akan sedarkan kite kalo kite cam nak jatuh je,,
even smtimes mende yang sahabat2 kite tegur tu sgt tepat kena kat jantung,
tapi mende tu mmg kite perlu untuk tetap on the right path.
kalo xde diorg2 yang sudi tegur kite,mau jatuh tergolek2 kite if xde iman yang kuat..
ade pepatah,"bercakap benarlah walaupun pahit"
kalo nak dikaitkan nilai persahabatan ngan perjuangan ni..kite try tgk..
firman Allah s.w.t dalam surah At-Taubah ayat 71,
maksudnya: "Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sesetengahnya menjadi penolong bagi sesetengah yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

perjuangan xkan bererti tanpa persahabatan..
juge xkan menjadi tanpa doa2 dari teman seperjuangan.
kite xkan leh berjalan ngan sempurna kalo ade satu kaki..
same gak kite xleh nak berjuang dan hasilkan smthing yg bagus tnpa sahabat yang mengingatkan,
bukankah pejuang sinonim ngan contoh kepada mad'u diorang?
n camane nak kekal perform kalo xde sahabat untuk mengingatkan?
kaitan ketiga-tiga(bace:perjuangan + sahabat + contoh yang baik) ni korang pkir sendiri k.=)

cuma apa yang penting tetaplah menyampaikan even satu perkara kebaikan..

sabda Rasulullah s.a.w :
"Sampaikan dariku walaupun satu ayat."

dan peringatan tu bermanfaat bagi orang mukmin..
firmanNya..:
"Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman"
(al-Dzariyat ayat 55)

2 ulasan:

woot-woot berkata...

masya-Allah..sunguh terkesan bace ayat2 mu nih timoh weh..since the day mu kabo ayat as saff tu..terngiang2 kat pale aq..bace plop entry ni..malunye rase diri ni kat Allah..

a wanderer. berkata...

subhanallah...
Dialah yang letak rasa malu dlm diri mu tu,pada tempat yang btol..
bukan kamu je,aku pon cam duk tercari2 je amali ibadah gue slama nih.T.T
moga Dia jauhkan kite dari sifat bermuka-muka.amin.