Alhamdulillah atas setiap helaan nafas..atas nikmat mata melihat ,telinga mendengar, mulut berkata, dan semua anggota yang masih sihat.paling penting atas nikmat iman dan islam ni.semua adalah rahmat dariNya...Alhamdulillah..
pernah x dalam idup...
tercari2 ape sebenarnye yang kite nak?
tertanya2 arah mana yang kite nak tuju?
terfikir2 btol ke langkah ke sini?
if ade org tnya saye akan jawab..
PERNAH!!!!
soalan2 cam 'who am i', what am i doing here, is this the best way, am i making the best choice,n 'who i want to be'..
sume tu berlegar2 lam kepala...
ekceli masa-masa ni la yang tentukan ke mana kite..
cam satu cerite ni...
1st jejak kaki kat matrik dulu dengan O.zeroooo.
bukan la xbawak baju ke hape,penuh je kot bonet keta ngn beg2..
but tadepape pon lam kepala.
tengok2 plak,fasi2 kitorang bapak gedabak tudung..
bak kate jay @ jamilah "woh,besor bas tudung due beradik ni,"(sambil bulatkan mate)0.O
saye plak ckp sendiri2,"whoa!whoa!spesies2 dari skolah agame diorang nih."
pastu ikutla minggu orientasi..
satu soklan kuar dari mulut fasi tuh,"sape yang bawak tafsir qur'an,angkat tangan.."
erk,tafsir qur'an??huhu...antara nak angkat ngan taknak last2 saye angkat gak.(kire on behalf adik i yang kat surau waktu tu.rasanye dia bawak kot buku tebal tu.aci ke??=D)
alemak wey...cuak xcuak bile most of diorg2 ni ade je tafsir qur'an.ganaz2.(bila islam jadi dagang)
ingat x satu hadis nih..
"sesungguhnya islam itu dagang dan akan kembali dagang.dan beruntunglah sesiapa yang dagang"btolla tu..
pastu maen baca2 satu buku kecik plak,cam naskhah yasin but....
Al-Ma'thurat namanye(yang ni dh tau lame)...tu pon nsb bek kat skolah dolu2 time form1 n form2 wajib bace kat surau once a week.
kire yg ni jela kot the only ke'ganaz'an diorang yang same ngan saye.
yang satu tu pon leh buat sorang kawan baru saye suruh jadik leader bace kat stage.
haru sungguh!
n the rest is history...
ni la salah satu versus lam saye nampak dalam diri saye ngan diorang2 yang jadikan islam ni btol2 the way of life.
versUs in lifE
apart of A, she came to alif(alif lam jawi)
from linkin park, he chosed sami yusuf
pick up qur'an rather than conan
perform solat apart of sleep
lower their gaze from seeing others
being a gud muslim rather than being like others
being a gud muslim rather than being like others
to live well or live hell....
YOU CHOOSE!!!
versus i xde linkin park oke
kita sendiri yang kena wat pilihan.bukan orang laen..
kat mana,camane n dgn ape..kite carikla~
nak kenal Allah ni bukan skadar berkate2..
kena banyak mencari...
sebab tu jangan pelik if diorang yang kate nak berubah akan jadik cam orang xde life berkejar sane sini ikut majlis ilmu.
beli buku banyak2 gaye cam xkan habes bace,,
nak cintakan Allah,kena kenal Dia..
nak kenal Dia, kena ada ilmu...
nak ada ilmu,kena cari dengan usaha(usaha untuk mencari is better rite)
bila2 pon leh jadi titik untuk kite berubah..
kat mana,camane n dgn ape..kite carikla~
nak kenal Allah ni bukan skadar berkate2..
kena banyak mencari...
sebab tu jangan pelik if diorang yang kate nak berubah akan jadik cam orang xde life berkejar sane sini ikut majlis ilmu.
beli buku banyak2 gaye cam xkan habes bace,,
nak cintakan Allah,kena kenal Dia..
nak kenal Dia, kena ada ilmu...
nak ada ilmu,kena cari dengan usaha(usaha untuk mencari is better rite)
bila2 pon leh jadi titik untuk kite berubah..
cume lagi hebat kalo ramadhan yang mulia ni jadik kite punye titik pemula untuk segala versus2 lam idup.
bulan ramadhan yang dipenuhi ngan amalan sunat ni kite jadikkan satu batu loncatan
untuk lakarkan agenda perubahan..
perubahan ke arah kebaikan!
alangkah indahnya kalo ramadhan jadi pemula kite berubah,
lagi cantik sangat2 kalo malam lailatul qadr tu yang jadik saksi penyerahan jiwa pada Allah...
wa...heaven kalo dapat tuh!Allahu Allah..
mudah-mudahan lailatul qadr taun ni dapat 'ubah' saye..
mudah-mudahan bacaan qur'an saye sebulan ni dapat 'didik' saye..
mudah-mudahan terawih saye yang jumpa setaun sekali taun depan blom tentu lagi ni dapat hadirkan 'bekas' lam jiwa saye...
dan mudah-mudahan ni bukan sekadar ucapkata..ia sebuah doa,pengharapan dan kebergantungan pada Yang Maha Kuasa..
Ya Allah..hambaMu ini jahil tanpa ilmuMu Ya Allah..
xmengetahui apakah yang terbaik untuk diri ini..
Engkaulah Ya Allah Yang Mengetahui apa yang aku xtahu..
maka Ya Allah..
Kau titipkanlah apa yang terbaik untukku, masa depanku,
agamaku, keluargaku dan akhiratku..
aku xperlu apa yang aku mahu kerana aku tahu Ya Allah..
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui apa yang aku perlu..
amin ya rabb..
perubahan ke arah kebaikan!
alangkah indahnya kalo ramadhan jadi pemula kite berubah,
lagi cantik sangat2 kalo malam lailatul qadr tu yang jadik saksi penyerahan jiwa pada Allah...
wa...heaven kalo dapat tuh!Allahu Allah..
mudah-mudahan lailatul qadr taun ni dapat 'ubah' saye..
mudah-mudahan bacaan qur'an saye sebulan ni dapat 'didik' saye..
mudah-mudahan terawih saye yang jumpa setaun sekali taun depan blom tentu lagi ni dapat hadirkan 'bekas' lam jiwa saye...
dan mudah-mudahan ni bukan sekadar ucapkata..ia sebuah doa,pengharapan dan kebergantungan pada Yang Maha Kuasa..
Ya Allah..hambaMu ini jahil tanpa ilmuMu Ya Allah..
xmengetahui apakah yang terbaik untuk diri ini..
Engkaulah Ya Allah Yang Mengetahui apa yang aku xtahu..
maka Ya Allah..
Kau titipkanlah apa yang terbaik untukku, masa depanku,
agamaku, keluargaku dan akhiratku..
aku xperlu apa yang aku mahu kerana aku tahu Ya Allah..
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui apa yang aku perlu..
amin ya rabb..
hati2 remaja ni selalu nakkan perubahan..
perubahan yang bukan biase2 bahkan yang beri banyak kelebihan.
kalo pkir sal perubahan....titik perubahan mana yang kita nak lakukan??
dan titik tu harus diikuti ngan usaha n sokongan.
azam je xcukup kuat untuk org yg nak berubah wey...
sume orang leh je pasang azam each time ramadhan datang,
but nak kekal perform ngan apa yang diazamkan untuk 11bulan yang len tu?
sape yang leh konfemkan kalo bukan pergantungan kite pada Allah..
skali ngan sokongan sahabat2 yang duk tengok perubahan tu.
kalo tengok kwn2 berubah..xnak puji pon doa la untuk kebaikan diorang.
kalo tengok kwn2 berubah..xnak puji pon doa la untuk kebaikan diorang.
sebab mana mungkin someone tu berubah kalo sume orang duk kondem dia..
ni kawan baru je nak start pakai tudung pi solat terawih..dah kena sound
"oi ustazah...amboi ko jadik ustazah ek bulan2 poser nih.ak nak tgk je smpai bile.."
pergh...sinis tu.berdesing telinga duk dengar.
eh,apahal plak kite sbuk2 nak perli kalo dia xistiqamah pon?ade dia pinjam tudung kite pakai sana sini..
back to our point tadi...either kite ni nak jadik orang akhirat...orang dunia..or orang-orangan..
semua tu kat tangan kita sendiri..bukan tgn org2 yang xde kaitan ngan kite.
(ape kes tetibe ade kat tgn mak sedare prof hani plak kan)
bila kita pandang dunia dari tingkap akhirat..dunia ni benar2 menakutkan.penuh mehnah dan tipu daya,benar cam firman Allah
"dan apa sahaja yang diberikan kepada kamu,maka itu adalah kenikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya?"(Al-Qasas:60)
semenjak ramadhan ni,cam slalu je ade bendasing yg blaku.
dah jadik 5kes dah..isk3~
btol la..
makin kite nak kuatkan diri n iman,semakin kite diuji ngan mende yang kite xnak.
kalo slama ni org xtau pon nama kite,y kite nak buke pluang utk diorg lebih kenal kite kn??
kalo slama ni kite jaga dari rapat ngan diorang2,apsal tetibe nak bagi ruang tonjolkan yang kite ni easygoing person?
hoho..no!no!no!not until the time comes
U stick there.dun go wrong.dun go astray~(pesanan dari penaja)
'apakah kamu mengira kamu akan dikatakan beriman selagi kamu belum diuji sebagaimana orang2 sebelum kamu?'
"But by your Lord, they can have no Faith, until they make you (Muhammad (SAW)) a judge in all disputes between them, and find in themselves no resistance against your decisions, and accept (them) with full submission." (Qur'an 4:65)rasanya 4 surah An-Nisa'.hm..
this note ws truly 4 me n myself.
pergh...sinis tu.berdesing telinga duk dengar.
eh,apahal plak kite sbuk2 nak perli kalo dia xistiqamah pon?ade dia pinjam tudung kite pakai sana sini..
back to our point tadi...either kite ni nak jadik orang akhirat...orang dunia..or orang-orangan..
semua tu kat tangan kita sendiri..bukan tgn org2 yang xde kaitan ngan kite.
(ape kes tetibe ade kat tgn mak sedare prof hani plak kan)
bila kita pandang dunia dari tingkap akhirat..dunia ni benar2 menakutkan.penuh mehnah dan tipu daya,benar cam firman Allah
"dan apa sahaja yang diberikan kepada kamu,maka itu adalah kenikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya?"(Al-Qasas:60)
semenjak ramadhan ni,cam slalu je ade bendasing yg blaku.
dah jadik 5kes dah..isk3~
btol la..
makin kite nak kuatkan diri n iman,semakin kite diuji ngan mende yang kite xnak.
kalo slama ni org xtau pon nama kite,y kite nak buke pluang utk diorg lebih kenal kite kn??
kalo slama ni kite jaga dari rapat ngan diorang2,apsal tetibe nak bagi ruang tonjolkan yang kite ni easygoing person?
hoho..no!no!no!not until the time comes
U stick there.dun go wrong.dun go astray~(pesanan dari penaja)
'apakah kamu mengira kamu akan dikatakan beriman selagi kamu belum diuji sebagaimana orang2 sebelum kamu?'
"But by your Lord, they can have no Faith, until they make you (Muhammad (SAW)) a judge in all disputes between them, and find in themselves no resistance against your decisions, and accept (them) with full submission." (Qur'an 4:65)rasanya 4 surah An-Nisa'.hm..
this note ws truly 4 me n myself.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan