Alhamdulillah dah hampir 2 hari masuk alam ramadhan..subhanallah..terasa benar kelainan pada ramadhan kali ni.
ramadhan kareem..datang jugak dia..huhu
but!!ingat,jangan salah sembah plak!kite sembah Allah Al-Kareem bukan ramadhan kareem.
xtau adakah sebab saye dh besar n lagi tau apa maksud sebenar di sebalik poser 12/24 hari or sebab ramadhan ni jadik medan untuk saye tilik diri sambil perbaiki mana yang patut...
wateva it is,saye tetap tau yang kelainan rasa ni semua sebab dah Allah tetapkan untuk saye rasa lain..
n ALLAH....
sangat2 bertambah lain bile 1st of ramadhan,2nd of terawikh taun nih,saye cam dapat 'smthing'.
n dat something tu taleh nak diluahkan ngan kate2 as well as taleh nak tulis atas mana2 wall or entri or even kertas pon.
tau la saye yang sebenarnye jiwa ni sgt2 rindukan ramadhan yang mulia dalam setaun ni.
rase cam....zapppp.......n i got the message.
thanks to Him 4 giving me dat 'smthing'.Alhamdulillah...
2nd ramadhan which is ari nih,tadi tghari,,..
dari pagi seawal b4 sedia nak sahur....ade satu rasa membuku kat jiwa nih.
ade rase yang xterkeluar...
ade some hidden feeling yang taleh tnjuk kat orang even nak orang tau saye pon punye jiwa.
spill it out la wey!
no..i just cant..but,saye btol nak nanges la wey.!
haila..haila.....spill je.u'll be oke then..
senyap."tadaa...im hepi now!!!=D"oh Allah,You're my only place to tell,..
oke,call femili,mana tau leh hepi2~
1,..2...3..tut tut...tut tut....
assalamualaikum ma.hehe..=)
kakak nk ckp ngn ba'..
assalamualaikum ba'...hm,kakak pon sakit tumit,(padahal mana ada solat cam baginda s.a.w pon,tu pon ngadu ke)
tp kan...kakak dh bace 5juzuk!!!!
whoa!!7?biar btol ba'.tipu ke......................
ganaz la ba'..hahahaaa
(ba' kakak nk nanges ni...ba',hear me la..i wanna cry,now..=(
boleh x kalo saye nak shsre ni ngan sape2...
boleh x kalo saye nak jadik tader perasaan jap...
if i can share dis dont-know-how-to-describe-feeling..
okeh,tarik nafas,deep..tahan...n lepas.fuh,fuh.fuhhhh,kompem xnanges~Allahurabbi,kuatkanlah,,,
haha..g_la.padahal tibe2 je pj dh ujan.apanakkate
dan tibe2 tersedar 1 thing..toin.toin...
manusia slalu xpandai nak bersyukur ngan mende yang dia ade,
sibuk nak spill kat manusia2 tapi lupa adanya Dia yang sentiasa menanti hambaNya mengadu.
alwez take things 4 granted. kite tau kite akan selalu ade Dia,jadi kite lupa nak bersyukur..
same gak ngan makan, baju, ujian...segala benda.
pasal dah tiap2 ari xpernah kering ngan makanan,kite lupa nak sebut Alhamdulillah..
pasal sering mengeluh ngan ujian,kite lupa nak ucap innalillahiwainnailaihirajiun..
pasal dah selalu sgt nampak pemandangan yang indah2,lupa lak nak bagi penghargaan pada The Creator kan??lupe nak sebut subhanallah..masyaAllah..
mula2 memang la..nampak n dengar cam poyo je bile sebut insyaAllah,masyaAllah,subhanallah,Alhamdulillah...
kadang2 cam rase diri sendiri ustaz, ustazah, xpon pak aji or mak aji je..
but...x salah kite jadi hamba yang bersyukur dan ingat pada Tuhannya kan???
even Rasulullah s.a.w sendiri pon sampai bengkak2 kaki solat malam..
kite stakat nak sebut perkataan2 puji Allah,
hala.....xhabes air liur la satakat sebut tu..lagi dapat pahala ade la.kan?kan?
lagipon mende ayat2 ni bawak maksud..xsaje2.
contoh kalo nak buat janji...sebutla insyaAllah..maksudnye dengan izin Allah.
kalo sebut konfem saje cam besar mandat je atur macam2 untuk mase depan.
sedangkan Allah la yang berkuasa atas semua yang telah,sedang dan akan berlaku.
kun fayakun..bila Allah kata jadi,maka jadilah.
ingat kisah yang terjadi pada pemilik2 kebun tu..ada lam qur'an ayat 17-34 tapi cni saye letak sampai ayat 20 je.the rest saye tinggalkan untuk sesape yang bace ni tengok tafsir qur'an.hehe..(1way to ajak korang bace tafsir=p)
"Sesungguhnya Kami telah menguji mereka (musyrikin Mekah) sebagaimana Kami telah menguji pemilik-pemilik kebun, ketika mereka bersumpah bahwa mereka sungguh-sungguh akan memetik (hasil) nya di pagi hari. dan mereka tidak mengucapkan, "Insya Allah". lalu kebun itu diliputi malapetaka (yang datang) dari Tuhanmu ketika mereka sedang tidur. maka jadilah kebun itu hitam seperti malam yang gelap gulita,"(surah Al-Qalam ayat 17-20)
see..sebab lupa nak ucap insyaAllah,kebun ilang camtu je,,
if mende cenggitu jadik kat kite..
nak salahkan sape lagi selain diri sendiri yang kononnye selalu LUPA.
camtu gak if kite tgk smthing yang buat kite rasa..'whoaa' or dalam kata gwangnye sesuatu yang indah..
jangan lupa ucap Subhanallah,Maha Suci Allah..
sebab semua benda Allah yang buat..
ke ade yang pernah dengar manusia pandai nak cipta intestine,alveoli,yang berselirat tu??
memang Allah je Yang Maha Kreatif n Berkuasa untuk jadikan kite ni..(bace:manusia yang komplex)
even mende kacang yang cenonet pon kite xkan pernah mampu..
n kalo kite terbuat mende salah or dalam bahasa yang menakutkan=DoSA,
kenala sebut astaghfirullah,aku memohon keampunan dari Allah..
kalo bukan Dia yang ampunkan dosa,sape lagi??
Allah s.w.t berfirman:"dan orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka."(Ali Imran:135).
kemudian Allah .s.w.t berfirman menentang orang2 yang sombong dan angkuh di dunia:"Dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah?"(Ali Imran:135)
same goes kalo kite dapat rezeki..xkesah la apape jenis rezeki pon..
hatta leh buang air pon kire satu kesenangan la tu kan?cube bayangkan taleh buang air dalam mase 2minggu??
penyeksaan!huhu...
kalo beroleh kesenangan,ucaplah Alhamdulillah,segala pujian bagi Allah..
yang ni kompem sume org islam sebut bnyk kali.(if solat la.)
pasal dalam surah al-Fatihah kan dimulakan ngan Alhamdulillah..btol x?
dah sebut lam solat tu,,pakate kite sebut lam daily life kite lak?
contoh:"kamu dah makan?"
"Alhamdulillah,dah..."cam senang kan?=)
taper if orang cakap kite poyo ke hapape ke...dari oang yang dah tau tapi buat2 tatau..
baikla jadik poyo dari jadik hamba xbersyukur xreti nak puji Tuhan...btol x??(^_^)
lagipon,idup ni sendiri pon dh memang poyo je..
kite sume bangun pagi2 mesti mamai gak tapi ade je manusia yang gelak tgk kawan dia mamai..
x ke poyo nama nye tu.huhu..
so,alang2 dah poyo ni...apakate kite amalkan mende yang nampak simple ni dalam idup.
prejudis orang pada kite ape kite kesah sangat...
bukan diorang2 yang prejudis tu nak jawab kat alam mahsyar sane..
kite n anggota badan kite gak..
so,dalam buat mende baik ni,tayah kesah sgt la..
saye xkate saye baek....
but slame saye jadik student yang cam agak 'lain' kat sini,
ramai je kawan saye..
sape kate orang skang pilih golongan xcukup duit je wat kawan...(bace:sebab pakai baju adik)
xdela..sume kawan saye,bahkan tanpe disangke2.hehe
tu jela dulu..wallahu'alam.
wassalam.
Rasulullah s.a.w pernah bersabda,
"dan hendaknya engkau mengetahui bahawa semua yang menimpamu tidak akan menyalahimu, dan seluruh yang salah untukmu tidak akan menimpamu."(HR Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan Baihaqi)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan