Bismillahirrahmanirrahim.....
hehe..senyum sket.=)
oke.
1st skali mestila nak ucap Alhamdulillah atas dilema2 semasa dan kejadian2 luar biasa lately ni..
kire worth it la sebab even kena hadap benda2 yang bukan probs kita tapi mende2 ni secara xlangsung hilangkan rasa beban atas mende laen.
patut la kengkadang 'diorang tu' create masalah baru utk tutup kes lama..hurm...
lagipon setakat 2,3 kerat je problem,xde hal la....
bukan nak riak ke mende,tapi Rasulullah pemimpin negara,pemimpin smua umat Islam tu,pemimpin keluarga yang byk2 mende nk fikir pon still boleh tersenyum..
xkan saye stakat problem jamban xwangi nak jaja serata negeri,kan?
fuh~
bersyukurla wahai orang yang diuji...sebab masalah tu sebenarnya wadah untuk dekatkan kita ngan Allah..
makanya...perkataan apa lagi yang paling baik saya ucapkan selain Alhamdulillah?dah xde dah...
Majlis Sambutan Maulidur Rasul pon dh selamat diadakan.Alhamdulillah..=)
manusia slalu je lupa nikmat yang Allah bagi..
sama gak ngan kawan..selalu je take for granted kebaikan sahabat yang lagi sorang.
dalam hidup ni biarla kita lebih dalam memberi..even slalu orang cakap life is about give and take.biar je..
kita amek normaliti masyarakat,tapi kita simpulkan lebih sket dari oranglen.
its oke kalo orang cakap kita pelik...sebab pelik xsemestinya salah.
"Tolaklah kebatilan dan terimalah kebenaran...kamu akan mendapatkan kebaikan dan jauh dari kejahatan"
dan kebenaran ni kita xkan dapat senang2 melainkan dengan ILMU..
senang je sifirnye..bila kita bukak hati untuk terima kebenaran,dan tolak kebatilan,.insyaAllah Dia permudahkan kita untuk dapat kebaikan dan jauh dari mana2 mende jahat...insyaAllah..
masalah timbul bila kita saje je keraskan hati dan tolak sume mende yg nampak2 baik.patutnya mende baik la kita nak dekat kan...tapi slalu sangat yang baik dipandang sepi...
kadang2 kita saja egokan diri sebab rasa orang yang mengajak tu xlebih apa pon dari kita... btol x apa saye cakap?betol kan?
"dia sendiri kdg2 terlepas subuh..pastu ada hati nak ajak aku solat kat masjid"
"e'eh dia ni....tengok diri sndiri ar nak ajak2 orang pon..agak2 la wey.."
"xskolah ke dia ni?dah aku pakai sopan cenggini lagi mau ceramah ke.."
"woi,aku tau la ko punye background,xyah tunjuk bagus la..ko dulu cam ni la jugaknye.."
dalam majlis ilmu ni ada ketenangan..ada keberkatan..ada doa dari penduduk langit...
dan even Imam Syafie dalam nada sinis menegur orang yang menolak / beri macam2 alasan bila diajak ke majlis ilmu...
kata beliau,"sesape yang menolak jika diajak ke majlis ilmu,hendaklah kamu bertakbir 4x di telinganya"
apa maksud sindiran beliau?maksudnya baik solat jenazah jela kat sape2 yang xsuka majlis ilmu ni...
mcam tu skali diperkatakan tentang manusia yang tolak dari dinaungi sayap para penghuni langit..
be humble,n neva stop learning.
"air yang mengalir akan sentiasa jernih dan bersih manakala air yang bertakung akan keruh dan busuk"
sama gak ngan ilmu..
selagi mana kita ikut majlis2 ilmu..amalkan ilmu tu n ajarkan pada orang laen..insyaAllah akan segar dan kekal kat hati dan ingatan semua ilmu tu...
tapi kalo kita dengar skali,then terus tinggalkan,xde rasa nak kongsi apatah lagi amal mende2 tu,jadikla cam air bertakung...mula2 jadik keruh dan sampai satu tahap,timbul bau yang busuk..
ada 4cara untuk carik ilmu...
satu-dari guru yang mursyid.
dua-kawan yang baik.
tiga-bergaul ngan masyarakat
empat-belajar dari musuh kita.
 |
| You will be asked about the time you've gone through |
la....senang je ke nak carik ilmu?ngan orang sekeliling pon bleh ke?
jawapan dia yup!even ngan adik umor 2taun pon bleh if kita banyak fikir...insyaAllah..=)
oke..soalan!
ke mana hidup kita mengarah kita??dalam bahasa mudah..dalam idup ni,kita nak capai apa?
sumtimes dalam idup,kite tercari2 mende aku nak ekceli?
pasal sume benda cam xkena je...
tau x time soalan tu kuar kat kepala..sebenarnya kita dah lost..we dun even know our purpose of life..
bukan ke trang2 Allah dah sebut lam qur'an..
try tengok Addzariyat:56 ngan Albaqarah:30.
role kita ada je kat situ..samada nak buat,nak bantah,nak sokong tanpa buat,nak rilek2 bagai,atas diri dan iman..
bagi orang2 yang mengaku beriman kepada Allah,diorang akan guna prinsip sami'na wa atho'na..
bagi orang yang xnak patuh lak..saye xtau dalam kategori mana,pasai saya bukan penghukum.sekali lagi..saya bukan penghukum!
pernah x dalam hidup kite....ada something yang kita xsetuju..tapi dalam masa yang sama kita bwat gak mende yang kita xsetuju tu.
ade je kan?
contoh mudah dari diri saya sendiri..
saya xsuka makan bawang..siyes xsuka.tapi bila bawang tu dikisar halus macam dalam lauk nasik lemak tu,licin gak saya sapu.
kita xterima tapi dalam xsedar kita bwat!
oh wat de wat!
macam skang ni la..budaya hedonisme...sekularisme.pemikiran,budaya....
kita xsuka pon bermewah2 ngan harta dunia...tapi dalam xsedar nak gak baju cantik2 berkilau bagai..
kita benci je tengok mat2 saleh bergelaktawa gedik sakan ngan member2 diorang..tapi kita selamba gak sepak terajang kawan2 non-mhram.
gilek ah!
senang2 je budaya malu2 kucing kita jadi ganas2 harimau.
dulu kita bangga bilang "xkan melayu hilang di dunia"
tapi skang ni,kalo tengok anak bangsa sendiri..haihhh agaknya anak2 unggas pon malu nak ngaku dia warganegara.
weekend baru ni ada majlis maulidur rasul peringkat kolej.student sumbang RM1.theme-sopan.
weekend baru ni ada annual dinner anjuran student foundation.bayaran RM100.theme- roses n black.
malam jumaat,masa yang sama.
tapi dua agenda berbeza...bayaran pon xsama..
kalo korang,korang pilih yang mana?
he he he
Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada(mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang
soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!. Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. (Fussilat:33-34)