terasa makin indah jiwa ni..huhu(^_^)
bukak2 mata pagi tadi,dpt mesej psal rejab.dh bulan rejab rupanya kita..sekejap je.Ya Allah,moga rejab kali ni menjanjikan nikmat perubahan untuk jiwa ini,amin...niat2 then sambung tido.(jgn tiru perkara ini adik2)hehee..
then,rewind balik minda sal program weekend terakhir ni.xtau samada sempat lagi untuk ke weekend seterusnya,n xtau gak sempat ke x nak nikmati ramadhan special taun ni..tiap2 ramadhan adalah special..waaa,xsabarnye!huhuu..balik pada program,apa yang jiwa ni dapat dari situ??
saya dgr ceramah dari someone yg bahasakan dirinya pkcik tu..(xtau nama psl smpai lambat after pusing2 cari hira').saya tgk penceramah,dlm hati saya puji,subhanallah,putihnye hmba Allah ni,mix omputihkah??heee,saya jarang cncentrate btol2 kalo ceramah2 ni..kui3
tajuk malam tu,"bersama melakar agenda perubahan",saya dpt tau tajuk lepas jenguk2 buku sahabat tu..ingatkan peserta,upenye fasi!pusing2 tgk depan blakang kiri kanan,upenye saya duk lam kalangan fasi..huahahahaa~agk segan disitu..*shy2..
then,saya try focus kat en.pakcik ni..point yg beliau bawak,mengapa kita berubah??ok..knapa..knapa..sy terus pkir2 smpai berkerut2 dahi,kecik mata2(tnjuk yg saya pon pkir gak)
sampai dia gtau jawapan,barula saya dpt jawapan sambil bmonolog,haa,btol la sy pk tu!.lalala~
point2 yang pakcik bawak dlm tajuk ini adalah seperti di bawah ni ye incik2,kakak2..
- sunnatullah-->macam muda akan jadik tua,kecik akan jadik besar,so,kita pon akan berubah..cuma perubahan tu je kita xtau ke arah kebaikan or sebaliknya..hopefully,Dia arahkan perubahan kita tu,ke arah kebaikan la..sbb kita xtau bila kita akan menemuiNya..bila Dia nak jemput kita?n apakah waktu tu,kita masih di takuk lama,atau kita makin jauh dariNYa,atau adakah kita sgt bersedia untuk bertemu Dia..really scared thinking of this scary thing.tapi dlm masa yang sama nak sgt bertemu Dia..rindu,rindu tapi malu..teringatkan dosa2 lalu,jahilnya jiwa ini..kosongnya roh ini tanpa makanan.smua disebabkan kelalaian diri..T.T
hurm..logik x,andai jiwa ni tetap cam dulu after baca ayat indah dari Yang Maha Menerima Taubat ni?logik x kalo saya xterasa gerun memikirkan azabNya yang tiada tara tu?sedangkan saya tau,dan saya yakin yang janji ALLAH tu benar.ya,kerana itu,saya harus dan wajib berubah(bertaubat dari segala hal).Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi karunia(al-imran 3:8)
- fitrah manusia--->fitrah manusia cintakan ilmu..dan dgn ilmu kita berubah..We learn from mistakes, correct it and not to repeat it in the future. U can’t learn something by not making mistakes. The mistakes allow u to learn something new and unexpected events in life.fitrah manusia xleh lari dari wat silap..tapi fitrah manusia gak untuk learn from the mistakes..n not to repeat them again..maleh nak eksplen panjang2 sbb mende ni sume tau n bese dgr,kan?kan?kan?
- Keperluan-->percaya x yg melaksanakan perubahan adalah satu keperluan kepada kita??cam kita perlu mandi,beli baju,ada keta or any transport..camtu gak kita perlu kepada perubahan nih.knapa kita perlu berubah??sbb setiap muslim yang baik lagi soleh inginkan sesuatu untuk ditunjukkan kepada Cintanya..kepada Rabbnya..secara xlangsung jiwa muslim ini akan mengambil perlembagaan Allah instead of amek perlembagaan yang manusia buat yg mana agk merapu~heheh(adakah nk kena tahan sbb komplen sal ni??lalalalala~)
Dan setiap perubahan yang kita nak buat tu,hendaklah bermatlamat.serta matlamat itu hendaklah JELAS.okeh2,,skang katne n apa matlamat perubahan??
"Allah telah mengutuskan kami utk keluarkan sesiapa sahaja yg dikehendakiNYa drpd pengabdian kpd sesama hamba Tuhan kepada pengabdian hny kpd Allah shj,drpd kesempitan dunia kpd keselesaan hidup dunia dan akhirat,juga dari kezaliman agama2 kepada keadilan agama Allah"(rabi' Amir r.a)
saya amek balik point kat ayat atas ni..
- hijrah daripada pengabdian kepada sesama hamba Tuhan kepada pengabdian kepada Allah semata-mata.
- daripada kesempitan dunia kepada keselesaan hidup dunia dan akhirat.
- dari kezaliman agama-agama lain kepada keadilan agama islam.
dah tau kita kena berubah,then ada jugak matlamat perubahan..tapi cane nak berubah tu?slalu kita dgr org cakap "aku nk berubah,tapi xtau camane"..huhu.
skang kita tgk surah Al-Anfal 74-75..ayat ni cakap tentang kaedah perubahan which dari iman--> hijrah-->jihad.
Langkah pertama bagi mendapat keberuntungan pada setiap detik yang kita lalui, pertamanya kita hendaklah bertaubat atas segala dosa kita, setelah melalaui proses taubat dan mendapat keampunan, maka ketika itu terbitlah keimanan dan kita terhadap ALLAH sehingga kita yakin terhadap segala sesuatu dan kembali kepada ALLAH(hijrah), dan setelah itu akan terciptalah amal soleh yang menzahirkan segala kebaikan dan cahaya ketenangan dari hati dan jasad kita. Maka ketika ini, kita dibilang oleh ALLAH sebagai orang yang beruntung. insyaALLAH. dan hendaklah kita berjihad sebarkan dakwah kepada insan lain di sekeliling agar sama2 kita mendapat redhaNYa..
okes,selesai sudah saya menceceh sal salah satu slot kat program itu..maaf andai xpandai nak cerita.pasal saya ni sekadar nak kongsi apa saya tau n moga ini jadi peringatan untuk kita semua...(^_^)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan