Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah.......
diuji ngan sedikit ketakutan,barulah terasa kebergantungan jiwa ni hanya pada Allah Yang Maha Berkuasa...berkuasa mencipta jin dan manusia,berkuasa memilih cara untuk memberi peringatan kepada hamba yang sering alpa....
Alhamdulillah,Dia sentiasa ada saat diri terleka ngan dunia...n sememangnya DIA SENTIASA ADA...=)
dah masuk sem empat ni agak terasa la kesenioran tu..hohohoho...tapi dalam kelas cam hampeh gak.huhu
ari tu lecturer saya sebut...."u see these Muslim students..most of them wearing tudung.why?becoz they follow their culture."
saya kat blakang sengih je..bukan sengih mengejek,bukan gak sengih bangga tapi memang saya suka sengih kot. terfikir gak bila beliau sebut most tu,maksudnya ada gak student melayu Islam yang xpakai tudung.perlu bangga ke bila muslim sendiri xikut gaya hidup islam?cumanya kalo ikutkan rasa hati saya,...saya xstuju ngan stetmen beliau tu..pasal saya pegang ngan stetment ni..
"wearing tudung ain't a culture,it's all about RELIGION!"
sbenarnya time beliau tengah ngajar saye duk sebuk main pass2 kertas ngan kawan kat blakang.
"sebenanye berdosa ke kalo kite kapel?"
"xtau la..tapi kapel is haram.berdosa x bwat mende haram?hehehehe.anda pikir2 sendiri..=)"
"ye la...tapi ramai je yang kapel skang.tahla..atas individu tu sendiri ke mende ni sebenanya?"
"akhir zaman..(jawapan stereotaip)islam ni datang dalam keadaan dagang.dan akan kembali dagang.maka beruntunglah sesiapa yang dagang.dagang tu maksudnya kat sini cam ghuraba' or asing.kalo part atas individu tu,mungkin gak ar,..sebab depan kita ade dua pilihan.dua je,nak baik pada pandangan Allah or sebaliknya.as alwez...to live hell or live well,u choose.hehe"
"tapi kalo sekadar berkawan,bleh ke?xjumpa pon..maksudnya nak jaga gak,bleh x?
"hurm....option ni ramai yang pilih,xde masalah kalo xde masalah hati..maksudnya kebal dari sebarang rasa2 rindu,ingat,cair n watsoeva mende2 yang berkaitan la..tapi serius cakap,sangat susah nak jaga hati..part ni paling besar cabaran dia.(gaya cam ade pengalaman je.hehe)n orang laki lak,kalo nak tau,pompuan mesej hai tengah watpe pon kadang2 ade yang jadik high..mende ni la yang kite nak elak..lagipon kalo tak jumpe pon,zina hati still ade kan?"Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. telah bersabda yang maksudnya, “Kedua mata itu boleh melakukan zina, kedua tangan itu (boleh) melakukan zina, kedua kaki itu (boleh) melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan atau diingkari oleh kemaluan.” (Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Ibn Abbas dan Abu Hurairah""
"hmm..tq..hehe"
Orang yang pernah kapel n dah bertaubat pon susah nak lupakan kisah2 yang kununnya 'indah bersama',kalo orang yang pernah zina apatah lagi???
Walaupon dah bertaubat mesti la lagi amat maha susah nak lupakan mende tu..sebab tu ada RasulAllah kata orang yang berzina ni hati xkan tenteram selamanya...sakit tu beb bila hati xkan pernah tenteram..
Rasulullah bersabda bermaksud: “Jauhilah oleh kamu akan zina kerana kecelakaannya empat macam, iaitu hilang seri pada mukanya, disempitkan rezekinya, kemurkaan Allah atasnya, dan ia berkekalan dalam neraka.”
mende-mende yang mendekatkan kepada zina adalah kapel tu sendiri..dan Allah dah pesan awal2..."dan janganlah kamu mendekati zina.sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan satu jalan yang sangat buruk."-Al-Israa' ayat 32.
berdoa la..berdoa moga Allah jauhkan kita dari mende2 tu semua...sebab kita ni lemah.dan sangatla lemah untuk berdepan dengan tipudaya-tipudaya syaitan.so kembali pada apa yang Rasulullah ajar dan apa yang termaktub dalam Al-Qur'an.doa macam yang baginda ajar.buat apa yang Allah suruh.kita kena lagi kuat zaman skang ni..pasal memang banyak sangat punca2 yang boleh menggalakkan kita kapel(dekat ngan zina).kadang-kadang kawan sendiri pon galakkan kita untuk dekat kepada neraka..buktinya?kebanyakannya duk sebuk nak padan-padankan kengkawan yang still single tanpa kapel.kalo nak suh kawen tu okeh la jugak ni asyik nak kenen2kan untuk jadik pakwemakwe.hampas~
kalo pon keteringatan or rindu tu datang tiba2..ingatla,rindu tu dari syaitan.syaitan yang dah mmg terang2 berjanji ngan Allah untuk sesatkan anak adam.so abaikan rindu tu,berlindunglah dengan Allah S.W.T dari pengaruh dan ajakan syaitan untuk laghakan kita kenang mende yang dah dibuang.apatah lagi mende tu xhalal untuk kita.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Sesungguhnya syaitan itu telah menaruh belalainya pada hati manusia, maka apabila manusia itu berzikir kepada Allah , maka mundurlah syaitan dan apabila ia lupa, maka syaitan itu menelan hatinya"
"And if there comes to you from Satan an evil suggestion, then seek refuge in Allah. Indeed, He is the Hearing, the Knowing." [41:36]
jangan lupa untuk amalkan baca surah Al-Falaq dan An-Nass..surah pendek je pon.saya taw mesti ramai yang slalu baca surah ni dalam solat kan?hehe..pendek dan mudah ingat la katakan..so,rerajin la ye.kalo nak lagi best amal la puasa..x kering pon air liur kalo ulang surah2 dalam Al-Qur'an.n x kering gak nutrition lam badan kalo puasa 2x seminggu tu.lirik lagu2
Al-Qur'an tu ilmu Allah.dan ilmu itu cahaya dari Allah..yang mana x sampai pada manusia yang lakukan maksiat kepadaNya..
sebelom tengok mana2 muka suci nak jadikan calon suami/isteri meh cek dulu hubungan kita ngan yang lagi aula' kita jaga..meh2..meh jom!
macamane hubungan kite ngan Allah??
macamane hubungan kite ngan baginda Rasulullah S.A.W??
macamane hubungan kite ngan ibu bape?
macamane hubungan kite ngan masjid n ahli2 kat situ?
macamane hubungan kite ngan femili?
macamane hubungan kite ngan masyarakat keseluruhan amnya?
macamane hubungan kite ngan anak2 yatim?
macamane hubungan kite ngan hati?
jiwa manusia ni kdg2 keras..tapi akan jadik lembut dengan sentuhan hidayah Allah,insyaAllah..
jadi terusla beri peringatan..mana tau dari kerana tulisan kita,kata-kata kita,cara hidup kita,akan jadi asbab dia mulakan langkah untuk berubah..ye x?
x salah cuba untuk jadi baik kan?bukan kacau anak dara orang or gedik2 sakan...kan?kan?kan?
"Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara
yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib."Fussilat:34

1 ulasan:
terasa diri ini sangat3 kerdil,
huhuhuuu, tenkiuuu :)
saye xmboh dh mnde2 tu semua,
xmbbohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!
and now i realized :)
rase sangat thankful. (u knw who i am, kih3 suspen dop?)
Catat Ulasan