Bismillahirrahmanirrahim..........
sejuta kesyukuran atas rahmat Allah yang sudi dipinjamkanNya pada saye..
akhirnya result semester dua keluar gak utk tatapan umum.
even tak sehebat diorang yang jadik best student,tapi boleh la..hasil dari si pemakai earfon setiap masa ni..
rasanya semalam nak buat intro pasal ibu...
pagi 9 syawal yang hening..rumah cam kosong je.mana ibu?mana ayah?mana adik2?mana abang?
bukak tudung saji kat dapur pasal tuan perut dah menari ikut rentak lagu dah ni.eh,tapi ari ni nak puasa la..hurmmm... kalo start puasa kat sana xley ke?huhu..ari ni xjadik puasa la,raikan makanan yg ibu masak.afte ni xleh makan dah..=)
burppp..Alhamdulillah,kenyang sudah~~
duk basuh2 pinggan,tetiba ibu muncul dengan wajah yang sukar dimengertikan..arghh!!!saat paling sukar adalah bila hati ni tahu ibu menyembunyikan sebuah kesedihan..
"ibu dari mana ni..pakai cantik2 kalahkan datin. ?"aku cuba bertanyakan punca.
"tadi..pegi bandar,alang2 terus pi cek nama kat tabung haji skali ngan pi cek up perut ni..slalu sangat sakit2 sampai ke pinggang."
"pastu,apa doktor cakap?"kesihatan yang kubimbangkan bukan kerana tunaikan haji xpenting, tapi kesihatan ibu paling utama..
"doktor bagitau mungkin ada kanser dalam perut ibu.ada ketulan daging.pastu tabung haji buang nama ibu dari senarai haji taun ni."
"Allah...habis tu,doktor cakap apa lagi?nak kena operate ke?knapa plak diorang buang?ibu kan dalam senarai menunggu.."
"diorang cakap semua kuota dah diserahkan pada grup yang ikut pakej.meaning kalo kite tambah lagi rm10,000 konfem ibu bleh pi haji taun ni.pasal kanser tu,ibu risau gak nih.nenek kamu dulu sebab ada sumting dalam perut la..meninggal."ibu berwajah gusar lagi..
"pasal yg dalam perut tu,insyaAllah xsama ngan nenek dulu.tapi ibu kena pi check up lagi taw.jgn lambat2..takut lagi banyak complicationnye..ni tabung haji nak untung ke nak tolong kite naik haji?kalo ibu nak pi sgt2,kite tmbah jela duit tuh.tapi...kalo ikut pakej ni,susah gak kat sane nanti bu.takut tetiba diorang xsediakan hotel dekat ngan masjidilharam kan ke niaya tu,ibu dahla pi sorang2..xpela.kite buat rayuan pi taun ni gak.kalo xleh...redha jelah.mana tau taun depan bleh pi ngan kawan2 ibu skali..=)"
"ibu...pis!!smile la bu,.kite kan raye ni.jom makan.ank ibu tolong.hehe..;)"cuba meredakan wajah sugul ibu.hadeila..impian ibu yang satu tu.semua anak2 ibu tahu...ibu nak sangat jejakkan kaki ke mekah.
kata ibu..biarlah ibu ke mekah dulu sebelum operate lagi skali perut tu.
ibu yang sangat sederhana dalam menunjukkan perasaannya,..sekaligus sangat menjaga kepentingan anak-anak walau diri sendiri terabai..
pernah satu ketika..ibu banyak kerja..tapi adik ada majlis solat hajat kat sekolah.
dalam terkocoh-kocoh nak amek adik kat rumah kakak,kereta ibu tergeselkan kereta abang..ada calar.
ibu panik sebab ibu tahu abang garang.
abang marah ibu sedang ibu tak sengaja.abang marah sampaikan ibu macam nak nangis.saya tahu hati ibu tercalar dek mulut abang.saya tahu ibu nangis dalam kereta on the way ambik adik.
ibu xsalah..ibu banyak kerja.abang buat apa kat rumah?kenapa x abang je yang ambik adik.
tapi saya tahu gak,abang pon xsengaja nak tengking ibu.syaitan yang api-apikan kemarahan abang.cuma silap abang bila tak pandai kawal kemarahan dia.
ibu cakap.."ibu cam nak mati je bila abang marah"arghh,..ibu xkan cakap kalo hati dia xterluka.ibu xkan mengadu kalo hal yang simple.tapi ibu baik..hati ibu mulia..
ibu tetap berlembut ngan abang.ibu xmerajuk langsung....
ibu senyum..ibu layan anak-anak ibu tanpa pilih kasih..
skarang, ibu sakit...
kadang-kadang ibu sakit pinggang..kadang-kadang kaki ibu lenguh-lenguh..
pernah dulu ibu tak leh jalan.oh Tuhan...Engkau je tahu derita ibu..
ibu yang cuba berjalan tanpa bantuan.sekali je ibu mintak anak dia ni tolong pimpin pegi tandas.
waktu tu macam nak nangis je pegang tangan ibu,.
sebab anak ibu ni xpernah peluk ibu for nothing..anak ibu ni..dah banyak buat onar dalam hidup ibu.
ibu sayang...anak ibu ni selalu je xde kala ibu sendirian...
anak ibu ni mintak maaf..
anak ibu mintak ampun...
anak ibu ni sayang ibu sangat-sangat...
Ya Allah,permudahkan urusan ibuku..kasihanilah ibuku..peluklah ibu dengan cintaMu..
x abes lg ni.huhu
."Rasulullah (sallAllahu alayhi wasalam) bersabda:“Islam bermula sebagai sesuatu yang asing.dan akan kembali menjadi asing sebagaimana permulaannya,jadi berilah khabar gembira kepada orang asing itu!”(Sahih Muslim, #145)"


Tiada ulasan:
Catat Ulasan