Alhamdulillah dapat balik something yang bagai nak hilang baru2 ni..
mujur Allah membantu,aku diberi jalan petunjuk.(lagu redha by inteam)
terasa lain benar semangat kali ni nak jumpa akhawat usrah.
mungkin Allah nak bagi celik sket 'mata' saye pasni..
biar menten sket hidup.huhuu~
hari ni..10/10/10.
ramai orang cakap tarikh ni sesuai untuk nikah,.
kalo saye pon berkeras nak camtu, alamat xtdo la nak kena carik calon zauj dalam masa seminggu!
awat tetiba cakap sal zauj2 sgala nih?hehe
kata adik saye..'kak,wa agak kan,,lu nanti kalo kawen,mesti husband lu perndiam.lu cakap xberenti la"
hoho~
kire luar alam gak la bila adik i cakap sal mende2 ni.
duk fikir lagi nih,,ekceli dia puji ke dia kutuk bila dia cakap saye terlebih cakap erk??
taper2..mende luar silibus tu simpan dulu,
sini saye nak share ape kitorang discuss lam circle tadi.
lets move on the next topic!
petang tadi cover sal TAUHID.
kalo cakap sal tauhid, rasa cam berat sket..pasal ni mende utama as a muslim.
kata sorang bekas penganut buddha yang dah jadik muslim(Syaikh Hussain Yee)...
"the Tauhid is clear.Qulhuallahu Ahad.There's only 1God-Allah.and prophet Muhammad (pbuh),is The messenger of Allah"
ilmu tauhid ni ilmu paling mulia berbanding ilmu2 lain..
ingat tu,paling mulia sekaligus paling penting!
tadi tajuk sal Kepentingan Ilmu Tauhid dalam Islam..
iman adalah asas amalan which mean amalan baik yang orang yang tak beriman(non muslim) buat xditerima.
persoalannya kenapa Allah xterima amalan diorang??
sebab kalo orang yang tak beriman ngan Allah ni..diorang buat baik bukan untuk dapatkan keredhaan Allah.
diorg xterniat langsung utk nak Allah redha kat perbuatan diorang.
camana nak harap or niat sedangkan percaya Allah pon x.
they did good deeds juz bcoz they want to~
sbb diorang nak rasa bahagia bile buat baik..
so,diorang xlayak terima pahala atas kebaikan diorang pasal diorang x akui Allah is da Only God.
beza ngan kita orang2 islam ni.
pasal kite bila buat sumting, kita buat kerana ALLAH.
then kita dapat la pahala setimpal ngan perbuatan baik kite,tapi most of the time Allah sangat2 Pemurah untuk kita ni...
seee,,besar erti kite ni lahir or bertemu ngan ISLAM.
Subhanallah,,,Allahuakbar..Alhamdulillah.Alhamdulillah, Alhamdulillah.
"Perumpamaan orang yang ingkar kepada Tuhannya, perbuatan mereka seperti abu yang ditiup oleh angin keras pada suatu hari yang berangin kencang. Mereka tidak kuasa (mendatangkan manfaat) sama sekali dari apa yang telah mereka usahakan (di dunia). Yang demikian itu adalah kesesatan yang jauh."(Ibrahim:18)
contoh mudah kite drive tgh2 panas matahari atas jalanraya..perasan tak kalo kite pandang depan kite nampak cam ade air kat atas jalan tu..
tapi bila kite sampai kat situ..nyata taderpape pon sebenarnye.
camni la yang jadik kat mereka2 yang bukan islam ni.
diorang maybe anggap yang diorang dah buat mende baik.."wahh..i dah derma RM1000,000.00 kat rumah anak2 yatim tuh,kompem syurga i punye"
padahal masa pembicaraan depan Allah nanti diorang seolah2 did nothing..
dan diorang xdapat apa2 pon...bahkan x dapat faedah pon atas kebaikan2 tu,.it.just.nothing.!
"dan Kami perlihatkan segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami akan jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan"(Al-Furqan:23)
kesian kan?bahkan diorang ni, masuk syurga pon takleh..
pasal kite semua tahu kunci syurga adalah
لا إله إلا الله محمد رسول الله
LAILAHA ILLALLAH
MUHAMMAD RASULULLAH
2kalimah syahadah ni mende paling penting dalam 5rukun islam.
Kalimah ni penting sebab maksud di sebalik syahadah tu sendiri..
mengaku yang Allah je Tuhan yang berhak disembah dan nabi Muhammad adalah pesuruh Allah..
dunia ni ada Penciptanya..dan Dia adalah Allah!
kalo kite akui yang Allah ni Illah,.Tuhan kita, otometik muncul gak rasa kehambaan dalam diri..
kalo xmuncul banyak..akan muncul sikit.insyaAllah..
dan dari situ la kita akan buat segala suruhan Allah dan tinggalkan larangan Dia.
"Maka ketahuilah, bahawa tiada tuhan(yang patut disembah) melainkan Allah, dan mohonlah ampunan atas dosamu dan atas (dosa) orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan. Dan Allah mengetahui tempat usaha dan tempat tinggalmu."(Muhammad:19)
keyakinan yang kuat xkan datang kalo kite xkenal btol2 Dia..
keyakinan dari segi rububiyyah,uluhiyyat dan asma' wassifat.
smua ni la yang kita kena yakin btol2..
sebab kite xnak islam secara ikut2 je kan?
kite nak kenal Dia true and through..
"Allah menyatakan bahawa tidak ada tuhan selain Dia; (demikian pula) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan,tidak ada tuhan selain Dia Yang Mahaperkasa, Maha Bijaksana."
(Ali-'Imran:18)
Ilmu tauhid adalah asas agama.
lihat saje kisah Sumayyah..
seorang Sumayyah yang walaupun sekadar tahu mengucapkan "Lailahaillallah",
tetap berjiwa kental mengetuk hampir kesemua pintu rumah dan menyebut kalimah syahadah itu!
dan syahdinya jiwa itu tanpa sempat belajar apa2 selain pertahankan akidahnya TIADA TUHAN SELAIN ALLAH!!!
kesimpulan:
-Allah xterima amalan orang kafir.
-setiap tempat ada pintu masuk.dan pintu masuk islam yang mmbawa ke syurga(darul) adalah kalimah syahadah.
-ilmu tauhid ni ilmu paling mulia berbanding yang lain.
mutiara kata dari sorang kakak(slalu sgt xngaku kakak.=p)..
bezanya kita ngan orang lain adalah kite ni bawak panji-panji islam.
setiap dari kita adalah penggerak islam!
kita bergerak atas nama islam.
jadi..walau apa pun yang kita lalui, jangan pernah mengalah dan menyalahkan islam.
sebab berada dalam islam ni rahmat bagi kita..
ingat tu.,KITA BAWAK PANJI-PANJI ISLAM~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan