Alhamdulillah..Allah itu Maha Penyayang..tak dibiarkan seorang hamba tu mengatakan dia dah beriman sebelum diuji hamba tu..sebagaimana ujian yang Dia turunkan pada hamba2 terdahulu..
cuma saya je..yang lemah..
seringkali janji dimungkiri.
selalu je perkara sia-sia diulang macam xsedar diri.
sungguh hina diri ini..mujur ada Allah Yang Maha Pengampun lagi Mengasihani..
tak dibiarkan saya sendiri..
pasti diberi teguran atas lemahnya iman di hati..
terima kasih Allah..
saya sayang Allah..(walaupon malu nak ngaku sbb sering perlakuan xmembenarkan ucapan)
sepanjang praktikal kali ni xde plak terjadi mende2 luar alam cam dulu2.
cuma cerita-cerita semasa yang dikongsi sedikit sebanyak buat saya berfikir sendiri.
fuhh..hebat rupanya dunia kat kl ni..
ada yang dah kawen tapi nak rahsiakan perkahwinan tu..
ada yang buat muka lepas gaduh ngan boifren..
ada yang cari boifren untuk makan pakai..
ada yang menangis di herdik kawan sendiri..
ada yang memaki orang lain sesuka hati..
ada yang pandai balancekan dunia dan ukhrawi..
ada yang suka baca berita kat paper..
ada yang nampak sihat tapi sakit sendiri..
ada yang...........
banyak..banyak sungguh mende2 pelik yang saya dengar.oleh tuan sendiri atau sahabat baik yang tahu serba serbi.
untung Allah hindarkan saya dari masalah2 seberat itu..Alhamdulillah Dia x uji saya ngan keadaan sekeliling yang cacamarba begitu..tapi saya diuji ngan mende lain lak.
Maha Kreatif Allah dah aturkan mana satu ujian yang saya,kamu,dia atau mereka harus terima.dan benarlah..Dia x uji hamba2Nya di luar kemampuan mereka..
saya penin..penin sebab baru2 ni kazen tetiba bangkitkan isu yang xpernah dibangkitkan b4.
hm..mybe sblom ni dia xtau saya ni dh masuk 'fasa' lg satu.
even sblom ni saya yg beria mau tny dia pasal ni,tp mgkin saya xsedia nk pkir dalam2 lagi.
tetiba rasa cam xcukup kuat nk berada dalam 'daerah' baru..
rasa cam xmampu nak ambik amanah2 berat yang sepatutnya memang terpikul kat bahu ni.
oh Allah..really need You in making decision.keputusan terbesar dalam idup stakat ni.afte pilih mau blaja dulu2.
once dah masuk 'fasa' baru..saya tahu saya makin banyak tanggungjawab.
pasti insan2 terdekat pon kalo xbanyak yang pelik..mesti ada gak sikit.baru ikut je pon dh dijeling 'mesra'.
dan mungkin masa pon kena bahagi sama rata.
masalah2 kecik kena letak tepi..jiwa sendiri xbleh jadik mende utama dah time tu..
sebenarnya hati xsabar nak mendaki 'tangga' baru, tapi keputusan blom lagi dibuat.
even banyak je mende2 'best' akan mendatang, pasti ada sahabat2 yang jadi benteng penghalang kepada kejatuhan.
bukan ke orang selalu berpegang pada ayat "BERDUA LEBIH BAIK"
kalo berjemaah lagi2 la banyak yang baik..btol x?
::::...DAERAH INI..::::
mereka kata kau akan sayu di daerah itu
jawab aku selalu bersama Tuhanku
kupasrah padaNya sehening tiupan salju
kernaNya aku rasa jitu dan mampu melebihi manusia beribu..
daerah ini daerah tenang sekalipon ada yg kata usang
daerah ini daerah damai sekalipon sukar untuk sampai
daerah ini daerah merdeka sekalipon ada yang memeranginya
biarkan saja aku di daerah ini
kata mereka daerahmu itu jauh..
jawabku pada Tuhan aku bersauh kukuh
yang jauh itu jiwa yang mungkir
padaku daerah ini amat hampir..
kata mereka daerah kau itu sepi
jawabku aku xpernah sunyi dengan alunan murni
yang sepi itu jiwa yang inginkan pujian
padaku cukup lah dengan irama keredhaan Tuhan..
dareahku ini daerah berpendirian
berpaksikan firman Tuhan..
bukan hukum insan bukan gema sorakan bukan riuh tepukan
daerah ini xpernah peduli apa kata abdi atau pembesar negeri
daerah ini berpasakkan nabi..
bagindalah mimpi bagindalah REALITI...
biarkan aku di daerah ini sekalipon ada yang xgemari
biarkan saja aku di daerah ini sendiri membawa diri dan sanubari
biarkan saja aku di daerah ini sekalipon ada yang xgemari,
biarkan saja aku di daerah ini kerna aku mengerti ia amat suci dan abadi.
di daerah ini..
setiap orang mesti ada kerja yang diorang buat..
either keje dia as guru, doktor, polis, engineer, bawak bas, tukang lap kereta, broker tanah, peguam yang uruskan hal tanah.....
sume tu keje gak.dan diorang semua dapat duit dari usaha diorang wat keje tu.kire atas titik peluh la ni.
selalunya orang malaysia sebut duit yang dapat tu as gaji.kat sudan xtau plak diorang paggil apa duit nih.
yang nak jadik ceritanya..
duit gaji ni kita dapat sebagai pulangan atas keje2 yang kita buat tu..
kalo ckgu tugasnya mengajar, polis trafik saman orang, raja kena jaga negara dan rakyat, PM kena make sure semua yang blaku kat dalam negara beres..
kalo diorang dah buat keje tu,maka diorang dapat duit gaji ni.
dan dengan senang hati boleh shoping2..
tapi masalah timbul bila diorang dah dapat gaji tetiap bulan,tapi ada orang nak bagi hadiah sebagai tanda terima kasih sbb dia dah buat keje tu..
kita amek pegawai bank sebagai contoh.
pegawai bank ni memang dapat gaji bulan2 sebab keje dia..
pastu tetiba ada 2 orang kontraktor (A ngan B) yang nak buat pinjaman..dan dia sebagai pegawai perlu luluskan sape yang berhak dapat pinjaman tu.
afte budi bicara tengok2 dasar kehebatan 2 orang manusia ni..si pegawai bank luluskan kontraktor A untuk dapatkan pinjaman tu.
bukan sebab A ada pengaruh..tapi memang A lebih layak..so pegawai ni bagi jela kan.adil...
then bila dah dapat tu encik A ni bagi la hadiah sket pada pegawai bank.
bukan RASUAH tapi HADIAH.
sebagai tanda terima kasih sebab luluskan pinjaman tu,..
soalannye..boleh x pegawai ni terima hadiah tu?
ustaz cakap xleh..
pasal kalo skali terima hadiah tu..bimbang ada kemungkinan untuk si pegawai ni jadik x adil untuk pemilihan seterusnya..
sbb hadiah tu buat pegawai ni rasa terhutang budi pada yang memberi..lantas rasa ni memakan diri.
bahaya2...
bleh jadi insan yang lebih memerlukan xdapat hak yang dicari..
macam yang jadik kat kebanyakan negara..dan memedihkan lagi sbb banyak je kes camni kat malaysia skang..
sebab xsokong pihak2 tertentu..terus hak manusia disekat xdi beri..
moga Allah mengampuni dan moga kita jauh dari jadi manusia yang x adil sesama sendiri..
baik..kita rehat jap..
FS:oh saya rasa ingn berbueno~~
RN: sy rse ingin brnasi goreng..jom~~
FS :kat mana??tgguuu..sy tuka baju jap.3minit..
RN: kt cni je...dkt je..cpt2..
FS: okeh2..eh,bakpe xdop pom.tggal dh ke?T_T
RN: lorh..ade laa...tgoh bce srt kabo ni..xnapok ke??
FS:la..kat mane?hop pkai baju ijau lumut carik sket tu ke?ade sorang je ni bace surat kabo...
RN: aik??mg g ktne ni??aku de kt kdai mamak la...mg g tgok kat kdai cine tu bkpe???adoiyai~`
FS: haa??adeiyaii..patot la aunty tu jeling 'mesra' ke aku.dakpe2.ekgi ak sapa.tny mamak tu ad bueno xsitu??
RN:aku order awal2 ag bueno ke mg..mg nk bueno goreng bsh kan??
FS:aik??kan ak minat bueno tomyam.kensel2..tmboh jus milo segelas eh.kaw2 sket.dahaga,jauh nok lari ni.
RN: eh??opss..saloh plop..okeh2..aku kabo dh ke mamak 2 tkr bueno tmyam...jus milo 2 nk tmbh laici x??ke nk jus milo lmau??
FS: horr..hop laici ar.sedap sket.lama dh xrase.dh gane ak xjupe jalan nk gi ey??kene gi ngn mende?perahu ke bas?
RN: lorhh..mg xtaw ke tmpat ni??sng je...amek prahu je laaa..p,prahu ade stgh jam skali je..mg lmbt bbrape mnit je ni..kne tggu stgh jam ag r..bueno tmyam mg siap dh..nmpk cm sdap lop..aku mkn lu r eh..ekgi aku order hop len ke mg..
FS: stengoh jam??ak ingat aku berenang jela.horr.makan ah dulu.xpe.aku makan bekal jambu colek sardin dh td.mg order ekgi,kabo ke ye ltk coklat lebeyh sket eh.kurang bawang.
FS:horr..ok gop tu kalo brenang..mg de bwk bju spare x??kalo xdop,aku ade..owh..best ngat jmbu colek srdin..smpn ke aku sket..lme dh xmkn colek tu..ltk budu xcolek tu??
HM: mnde eh???????kuor air mate bace!!!
RN: hakhakhak....cdeyh kan cite ni??ksh seorg kwn yg sesat...
HM:bkpe jd gitu???
RN:hoho..sbb ye xtaw jln p bwat2 taw jln...haha
FS: hahaaa..bila aku baca balik,wase cam nk golek2 je..jalan crite sedih gile!!
pasal kalo skali terima hadiah tu..bimbang ada kemungkinan untuk si pegawai ni jadik x adil untuk pemilihan seterusnya..
sbb hadiah tu buat pegawai ni rasa terhutang budi pada yang memberi..lantas rasa ni memakan diri.
bahaya2...
bleh jadi insan yang lebih memerlukan xdapat hak yang dicari..
macam yang jadik kat kebanyakan negara..dan memedihkan lagi sbb banyak je kes camni kat malaysia skang..
sebab xsokong pihak2 tertentu..terus hak manusia disekat xdi beri..
moga Allah mengampuni dan moga kita jauh dari jadi manusia yang x adil sesama sendiri..
baik..kita rehat jap..
FS:oh saya rasa ingn berbueno~~
RN: sy rse ingin brnasi goreng..jom~~
FS :kat mana??tgguuu..sy tuka baju jap.3minit..
RN: kt cni je...dkt je..cpt2..
FS: okeh2..eh,bakpe xdop pom.tggal dh ke?T_T
RN: lorh..ade laa...tgoh bce srt kabo ni..xnapok ke??
FS:la..kat mane?hop pkai baju ijau lumut carik sket tu ke?ade sorang je ni bace surat kabo...
RN: aik??mg g ktne ni??aku de kt kdai mamak la...mg g tgok kat kdai cine tu bkpe???adoiyai~`
FS: haa??adeiyaii..patot la aunty tu jeling 'mesra' ke aku.dakpe2.ekgi ak sapa.tny mamak tu ad bueno xsitu??
RN:aku order awal2 ag bueno ke mg..mg nk bueno goreng bsh kan??
FS:aik??kan ak minat bueno tomyam.kensel2..tmboh jus milo segelas eh.kaw2 sket.dahaga,jauh nok lari ni.
RN: eh??opss..saloh plop..okeh2..aku kabo dh ke mamak 2 tkr bueno tmyam...jus milo 2 nk tmbh laici x??ke nk jus milo lmau??
FS: horr..hop laici ar.sedap sket.lama dh xrase.dh gane ak xjupe jalan nk gi ey??kene gi ngn mende?perahu ke bas?
RN: lorhh..mg xtaw ke tmpat ni??sng je...amek prahu je laaa..p,prahu ade stgh jam skali je..mg lmbt bbrape mnit je ni..kne tggu stgh jam ag r..bueno tmyam mg siap dh..nmpk cm sdap lop..aku mkn lu r eh..ekgi aku order hop len ke mg..
FS: stengoh jam??ak ingat aku berenang jela.horr.makan ah dulu.xpe.aku makan bekal jambu colek sardin dh td.mg order ekgi,kabo ke ye ltk coklat lebeyh sket eh.kurang bawang.
FS:horr..ok gop tu kalo brenang..mg de bwk bju spare x??kalo xdop,aku ade..owh..best ngat jmbu colek srdin..smpn ke aku sket..lme dh xmkn colek tu..ltk budu xcolek tu??
HM: mnde eh???????kuor air mate bace!!!
RN: hakhakhak....cdeyh kan cite ni??ksh seorg kwn yg sesat...
HM:bkpe jd gitu???
RN:hoho..sbb ye xtaw jln p bwat2 taw jln...haha
FS: hahaaa..bila aku baca balik,wase cam nk golek2 je..jalan crite sedih gile!!
NF:nyegettttttt
hurm..sedih sebenarnya ni.sedih ngan diri sendiri..
proses pencarian yang xkan pernah berakhir seems to be more complicated.
xtau sama ada saya yang xpandai mencelah or memang fitrah iman naik dan turun x ikut zaman.
hakikatnya jalan yang dipilih ni memang payah.
senang nk join tapi susah nak menten ikut..
cumanya kalo kite menten..hasilnya insyaAllah mantop!
leh hasilkan peribadi muslim.sahabat2 sefikrah yang setia..baitul muslim..generasi muslim..dn insyaAllah last skali ustaziatul 'alam dapat dibentuk.
sbb tu saya nk sgt setia ngn jalan ni..
i wanna be part of 'daerah ini'.berjuang pada sesuatu yang pasti dan kekal abadi.
even sket..tapi hopenye Allah sudi melihat usaha kecik hamba Dia ni..
btol la kata sorang sahabat..kadang2 orang laen susah nak faham apa yang kita nak bawak.especially melalui tulisan.sbb tulisan org jadik marah,,sebab salah tafsir maksud ayat manusia jadik bengang,
sebab terlalu fanatik sampai leh gaduh2..tapi ada gak sebab tulisan dua sahabat kembali bertaut..
saya pernah rasa mende ni sume,,
pernah gaduh sebab tulisan misteri yang entah dari sape..
pernah marah sebab tulisan manusia.,
pernah bengang tetibe hanya kerana ia..
fanatik xde la plak..huhu.tapi ada la menyaksikan mende2 fanatik ni even xreal.
xkurang gak yang sejuk sbb bahasa indah yang mendamaikan jiwa..
so berpada2 la dalam menyampaikan rasa..bukan xleh luah langsung tapi bimbang ada hati yang xterjaga..
memang bukan dalam kuasa kita untuk jaga semua hati ni..
tapi pilihan kat tangan kita untuk jadi lembut dalam berbahasa or kasar jiwa..
org yang paling jelek adalah org yang manusia lain lari dan takut mendekatinya kerana kata2nya yang suka mencela..
beb,kita xmau jadi manusia jelek kan?
baik jadi pelik dari jelek..huhu
so jum..awasi kata2 kita..dan mari ingat yang kita akan MATI.
"Apakah manusia menyangka, bahawa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa dipertanggungjawabkan dan di hidupkan kembaliuntuk menerima balasan)? Bukankah dia berasal dari air mani yang di pancarkan (kedalam rahim)? Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis (sepasang): lelaki dan perempuan.Adakah (Tuhan Yang menjadikan semuanya) itu tidak berkuasa menghidupkan orang mati? (Tentulah berkuasa)! (Surah Al Qiyamah Ayat 36-40)
hurm..sedih sebenarnya ni.sedih ngan diri sendiri..
proses pencarian yang xkan pernah berakhir seems to be more complicated.
xtau sama ada saya yang xpandai mencelah or memang fitrah iman naik dan turun x ikut zaman.
hakikatnya jalan yang dipilih ni memang payah.
senang nk join tapi susah nak menten ikut..
cumanya kalo kite menten..hasilnya insyaAllah mantop!
leh hasilkan peribadi muslim.sahabat2 sefikrah yang setia..baitul muslim..generasi muslim..dn insyaAllah last skali ustaziatul 'alam dapat dibentuk.
sbb tu saya nk sgt setia ngn jalan ni..
i wanna be part of 'daerah ini'.berjuang pada sesuatu yang pasti dan kekal abadi.
even sket..tapi hopenye Allah sudi melihat usaha kecik hamba Dia ni..
btol la kata sorang sahabat..kadang2 orang laen susah nak faham apa yang kita nak bawak.especially melalui tulisan.sbb tulisan org jadik marah,,sebab salah tafsir maksud ayat manusia jadik bengang,
sebab terlalu fanatik sampai leh gaduh2..tapi ada gak sebab tulisan dua sahabat kembali bertaut..
saya pernah rasa mende ni sume,,
pernah gaduh sebab tulisan misteri yang entah dari sape..
pernah marah sebab tulisan manusia.,
pernah bengang tetibe hanya kerana ia..
fanatik xde la plak..huhu.tapi ada la menyaksikan mende2 fanatik ni even xreal.
xkurang gak yang sejuk sbb bahasa indah yang mendamaikan jiwa..
so berpada2 la dalam menyampaikan rasa..bukan xleh luah langsung tapi bimbang ada hati yang xterjaga..
memang bukan dalam kuasa kita untuk jaga semua hati ni..
tapi pilihan kat tangan kita untuk jadi lembut dalam berbahasa or kasar jiwa..
org yang paling jelek adalah org yang manusia lain lari dan takut mendekatinya kerana kata2nya yang suka mencela..
beb,kita xmau jadi manusia jelek kan?
baik jadi pelik dari jelek..huhu
so jum..awasi kata2 kita..dan mari ingat yang kita akan MATI.
"Apakah manusia menyangka, bahawa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa dipertanggungjawabkan dan di hidupkan kembaliuntuk menerima balasan)? Bukankah dia berasal dari air mani yang di pancarkan (kedalam rahim)? Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis (sepasang): lelaki dan perempuan.Adakah (Tuhan Yang menjadikan semuanya) itu tidak berkuasa menghidupkan orang mati? (Tentulah berkuasa)! (Surah Al Qiyamah Ayat 36-40)

