bismillahirrahmanirrahim....

selamat datang teman2~blog ini hasil tulisan saye yang xseberapa..sekadar perkongsian yang bukan sekadar saje2 suka2.. saye amatlah berharap teman2 dapat sesuatu dari blog ini.paling penting, UTAMAKAN WAKTU SOLAT SEBELUM BACA..terima kasih sudi berkunjung.jkkk(^_^)

Selasa, November 30, 2010

:::daerah ini:::

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah..Allah itu Maha Penyayang..tak dibiarkan seorang hamba tu mengatakan dia dah beriman sebelum diuji hamba tu..sebagaimana ujian yang Dia turunkan pada hamba2 terdahulu..
cuma saya je..yang lemah..
seringkali janji dimungkiri.
selalu je perkara sia-sia diulang macam xsedar diri.
sungguh hina diri ini..mujur ada Allah Yang Maha Pengampun lagi Mengasihani..
tak dibiarkan saya sendiri..
pasti diberi teguran atas lemahnya iman di hati..
terima kasih Allah..
saya sayang Allah..(walaupon malu nak ngaku sbb sering perlakuan xmembenarkan ucapan)

sepanjang praktikal kali ni xde plak terjadi mende2 luar alam cam dulu2.
cuma cerita-cerita semasa yang dikongsi sedikit sebanyak buat saya berfikir sendiri.
fuhh..hebat rupanya dunia kat kl ni..
ada yang dah kawen tapi nak rahsiakan perkahwinan tu..
ada yang buat muka lepas gaduh ngan boifren..
ada yang cari boifren untuk makan pakai..
ada yang menangis di herdik kawan sendiri..
ada yang memaki orang lain sesuka hati..
ada yang pandai balancekan dunia dan ukhrawi..
ada yang suka baca berita kat paper..
ada yang nampak sihat tapi sakit sendiri..
ada yang...........
banyak..banyak sungguh mende2 pelik yang saya dengar.oleh tuan sendiri atau sahabat baik yang tahu serba serbi.

untung Allah hindarkan saya dari masalah2 seberat itu..Alhamdulillah Dia x uji saya ngan keadaan sekeliling yang cacamarba begitu..tapi saya diuji ngan mende lain lak.
Maha Kreatif Allah dah aturkan mana satu ujian yang saya,kamu,dia atau mereka harus terima.dan benarlah..Dia x uji hamba2Nya di luar kemampuan mereka..
saya penin..penin sebab baru2 ni kazen tetiba bangkitkan isu yang xpernah dibangkitkan b4.
hm..mybe sblom ni dia xtau saya ni dh masuk 'fasa' lg satu.
even sblom ni saya yg beria mau tny dia pasal ni,tp mgkin saya xsedia nk pkir dalam2 lagi.
tetiba rasa cam xcukup kuat nk berada dalam 'daerah' baru..
rasa cam xmampu nak ambik amanah2 berat yang sepatutnya memang terpikul kat bahu ni.
oh Allah..really need You in making decision.keputusan terbesar dalam idup stakat ni.afte pilih mau blaja dulu2.

once dah masuk 'fasa' baru..saya tahu saya makin banyak tanggungjawab.
pasti insan2 terdekat pon kalo xbanyak yang pelik..mesti ada gak sikit.baru ikut je pon dh dijeling 'mesra'.
dan mungkin masa pon kena bahagi sama rata.
masalah2 kecik kena letak tepi..jiwa sendiri xbleh jadik mende utama dah time tu..
sebenarnya hati xsabar nak mendaki 'tangga' baru, tapi keputusan blom lagi dibuat.
even banyak je mende2 'best' akan mendatang, pasti ada sahabat2 yang jadi benteng penghalang kepada kejatuhan.
bukan ke orang selalu berpegang pada ayat "BERDUA LEBIH BAIK"
kalo berjemaah lagi2 la banyak yang baik..btol x?

 ::::...DAERAH INI..::::

mereka kata kau akan sayu di daerah itu
jawab aku selalu bersama Tuhanku
kupasrah padaNya sehening tiupan salju
kernaNya aku rasa jitu dan mampu melebihi manusia beribu..

daerah ini daerah tenang sekalipon ada yg kata usang
daerah ini daerah damai sekalipon sukar untuk sampai
daerah ini daerah merdeka sekalipon ada yang memeranginya
biarkan saja aku di daerah ini

kata mereka daerahmu itu jauh..
jawabku pada Tuhan aku bersauh kukuh
yang jauh itu jiwa yang mungkir
padaku daerah ini amat hampir..

 kata mereka daerah kau itu sepi
jawabku aku xpernah sunyi dengan alunan murni
yang sepi itu jiwa yang inginkan pujian
padaku cukup lah dengan irama keredhaan Tuhan..

dareahku ini daerah berpendirian
berpaksikan firman Tuhan..
bukan hukum insan bukan gema sorakan bukan riuh tepukan
daerah ini xpernah peduli apa kata abdi atau pembesar negeri
daerah ini berpasakkan nabi..
bagindalah mimpi bagindalah REALITI...

biarkan aku di daerah ini sekalipon ada yang xgemari
biarkan saja aku di daerah ini sendiri membawa diri dan sanubari
biarkan saja aku di daerah ini sekalipon ada yang xgemari,
biarkan saja aku di daerah ini kerna aku mengerti ia amat suci dan abadi.
di daerah ini..


setiap orang mesti ada kerja yang diorang buat..
either keje dia as guru, doktor, polis, engineer, bawak bas, tukang lap kereta, broker tanah, peguam yang uruskan hal tanah.....
sume tu keje gak.dan diorang semua dapat duit dari usaha diorang wat keje tu.kire atas titik peluh la ni.
selalunya orang malaysia sebut duit yang dapat tu as gaji.kat sudan xtau plak diorang paggil apa duit nih.
yang nak jadik ceritanya..
duit gaji ni kita dapat sebagai pulangan atas keje2 yang kita buat tu..
kalo ckgu tugasnya mengajar, polis trafik saman orang, raja kena jaga negara dan rakyat, PM kena make sure semua yang blaku kat dalam negara beres..
kalo diorang dah buat keje tu,maka diorang dapat duit gaji ni.
dan dengan senang hati boleh shoping2..

tapi masalah timbul bila diorang dah dapat gaji tetiap bulan,tapi ada orang nak bagi hadiah sebagai tanda terima kasih sbb dia dah buat keje tu..
kita amek pegawai bank sebagai contoh.
pegawai bank ni memang dapat gaji bulan2 sebab keje dia..
pastu tetiba ada 2 orang kontraktor (A ngan B) yang nak buat pinjaman..dan dia sebagai pegawai perlu luluskan sape yang berhak dapat pinjaman tu.
afte budi bicara tengok2 dasar kehebatan 2 orang manusia ni..si pegawai bank luluskan kontraktor A untuk dapatkan pinjaman tu.
bukan sebab A ada pengaruh..tapi memang A lebih layak..so pegawai ni bagi jela kan.adil...
then bila dah dapat tu encik A ni bagi la hadiah sket pada pegawai bank.
bukan RASUAH tapi HADIAH.
sebagai tanda terima kasih sebab luluskan pinjaman tu,..
soalannye..boleh x pegawai ni terima hadiah tu?
ustaz cakap xleh..
pasal kalo skali terima hadiah tu..bimbang ada kemungkinan untuk si pegawai ni jadik x adil untuk pemilihan seterusnya..
sbb hadiah tu buat pegawai ni rasa terhutang budi pada yang memberi..lantas rasa ni memakan diri.
bahaya2...
bleh jadi insan yang lebih memerlukan xdapat hak yang dicari..
macam yang jadik kat kebanyakan negara..dan memedihkan lagi sbb banyak je kes camni kat malaysia skang..
sebab xsokong pihak2 tertentu..terus hak manusia disekat xdi beri..
moga Allah mengampuni dan moga kita jauh dari jadi manusia yang x adil sesama sendiri..

baik..kita rehat jap..
 FS:oh saya rasa ingn berbueno~~
RN: sy rse ingin brnasi goreng..jom~~
FS :kat mana??tgguuu..sy tuka baju jap.3minit..
RN: kt cni je...dkt je..cpt2..
FS: okeh2..eh,bakpe xdop pom.tggal dh ke?T_T
RN: lorh..ade laa...tgoh bce srt kabo ni..xnapok ke??
FS:la..kat mane?hop pkai baju ijau lumut carik sket tu ke?ade sorang je ni bace surat kabo...
RN: aik??mg g ktne ni??aku de kt kdai mamak la...mg g tgok kat kdai cine tu bkpe???adoiyai~`
FS: haa??adeiyaii..patot la aunty tu jeling 'mesra' ke aku.dakpe2.ekgi ak sapa.tny mamak tu ad  bueno xsitu??
RN:aku order awal2 ag bueno ke mg..mg nk bueno goreng bsh kan??
FS:aik??kan ak minat bueno tomyam.kensel2..tmboh jus milo segelas eh.kaw2 sket.dahaga,jauh nok lari ni.
RN: eh??opss..saloh plop..okeh2..aku kabo dh ke mamak 2 tkr bueno tmyam...jus milo 2 nk tmbh laici x??ke nk jus milo lmau??
FS: horr..hop laici ar.sedap sket.lama dh xrase.dh gane ak xjupe jalan nk gi ey??kene gi ngn mende?perahu ke bas?
RN: lorhh..mg xtaw ke tmpat ni??sng je...amek prahu je laaa..p,prahu ade stgh jam skali je..mg lmbt bbrape mnit je ni..kne tggu stgh jam ag r..bueno tmyam mg siap dh..nmpk cm sdap lop..aku mkn lu r eh..ekgi aku order hop len ke mg..
FS: stengoh jam??ak ingat aku berenang jela.horr.makan ah dulu.xpe.aku makan bekal jambu colek sardin dh td.mg order ekgi,kabo ke ye ltk coklat lebeyh sket eh.kurang bawang.
FS:horr..ok gop tu kalo brenang..mg de bwk bju spare x??kalo xdop,aku ade..owh..best ngat jmbu colek srdin..smpn ke aku sket..lme dh xmkn colek tu..ltk budu xcolek tu??
HM: mnde eh???????kuor air mate bace!!!
RN: hakhakhak....cdeyh kan cite ni??ksh seorg kwn yg sesat...
HM:bkpe jd gitu???
RN:hoho..sbb ye xtaw jln p bwat2 taw jln...haha
FS: hahaaa..bila aku baca balik,wase cam nk golek2 je..jalan crite sedih gile!!
NF:nyegettttttt

hurm..sedih sebenarnya ni.sedih ngan diri sendiri..
proses pencarian yang xkan pernah berakhir seems to be more complicated.
xtau sama ada saya yang xpandai mencelah or memang fitrah iman naik dan turun x ikut zaman.
hakikatnya jalan yang dipilih ni memang payah.
senang nk join tapi susah nak menten ikut..
cumanya kalo kite menten..hasilnya insyaAllah mantop!
leh hasilkan peribadi muslim.sahabat2 sefikrah yang setia..baitul muslim..generasi muslim..dn insyaAllah last skali ustaziatul 'alam dapat dibentuk.
sbb tu saya nk sgt setia ngn jalan ni..
i wanna be part of 'daerah ini'.berjuang pada sesuatu yang pasti dan kekal abadi.
even sket..tapi hopenye Allah sudi melihat usaha kecik hamba Dia ni..

btol la kata sorang sahabat..kadang2 orang laen susah nak faham apa yang kita nak bawak.especially melalui tulisan.sbb tulisan org jadik marah,,sebab salah tafsir maksud ayat manusia jadik bengang,
sebab terlalu fanatik sampai leh gaduh2..tapi ada gak sebab tulisan dua sahabat kembali bertaut..
saya pernah rasa mende ni sume,,
pernah gaduh sebab tulisan misteri yang entah dari sape..
pernah marah sebab tulisan manusia.,
pernah bengang tetibe hanya kerana ia..
fanatik xde la plak..huhu.tapi ada la menyaksikan mende2 fanatik ni even xreal.
xkurang gak yang sejuk sbb bahasa indah yang mendamaikan jiwa..

so berpada2 la dalam menyampaikan rasa..bukan xleh luah langsung tapi bimbang ada hati yang xterjaga..
memang bukan dalam kuasa kita untuk jaga semua hati ni..
tapi pilihan kat tangan kita untuk jadi lembut dalam berbahasa or kasar jiwa..
org yang paling jelek adalah org yang manusia lain lari dan takut mendekatinya kerana kata2nya yang suka mencela..
beb,kita xmau jadi manusia jelek kan?
baik jadi pelik dari jelek..huhu
so jum..awasi kata2 kita..dan mari ingat yang kita akan MATI.

"Apakah manusia menyangka, bahawa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa dipertanggungjawabkan dan di hidupkan kembaliuntuk menerima balasan)? Bukankah dia berasal dari air mani yang di pancarkan (kedalam rahim)? Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis (sepasang): lelaki dan perempuan.Adakah (Tuhan Yang menjadikan semuanya) itu tidak berkuasa menghidupkan orang mati? (Tentulah berkuasa)! (Surah Al Qiyamah Ayat 36-40)

Selasa, November 16, 2010

ayuh berkorban,semata2 kerana Tuhan!

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang merencanakan kisah idup ni...
memang xleh nak elak,memang xterduga..keadaan twist tanpa di sangka-sangka..
itu la kebesaran Allah yang selama ni kita ambil lewa..
benar kata Dia..hati2 kita dalam genggamanNya..
once Dia lepaskan pada dunia..maka menjauh lah kita dariNya..
siyes takut..=.=!

bukan nak kata la kan..tapi skang ni ramai je kawan2 saya yang mana dulunya di aim mcm diri tu pengebom berani mati..tup2 skang dah jadik 'orang'.
kalo dulu dia lah kepala segala kekacang,skang dah jadik baja yang bagus untuk ditabur atas tanaman.
sebenarnya nak cakap la kat sini kan...
kalo kita kat atas..jangan hina orang bawah..
gitu gak kalo kita kat bawah,sesekali tu jeling-jeling la orang atas..
jangan plak kita rasa selesa duk kat tempat kita 'berdiri' dan diami.
sbb kadang2 ada je kerusi tempat kita duduk tu tetibe patah..ade je lantai yg kita pijak tu tetiba merekah.
mende2 yang kita ada ni bukannya baqa'...sementara je pon.
dan sememangnya kita bukan yang bleh berdiri sendiri.
nyata lagi terang yang cuma dan hanyalah ALLAH yang punya sifat sebegitu sempurna..
btol x???

hidup kita..sama ada kat atas ke kat bawah tetap dalam aturan Dia..
bukan dalam kuasa kita untuk make sure kita tetap selesa dalam posisi kita.
sebab tu khalifah zaman para sahabat dulu langsung xselesa dengan jawatan besar diorang.
jadi perdana menteri sebuah kerajaan tu beb~
boley idup senang tu kalo pandai tarik duit.
tapi kita semua tau..
bukan harta dunia yang para sahabat mahukan..
tapi redha Allah yang jadik harapan diorang.

sebenarnya dalam banyak-banyak amalan kita, kita xtau mana satu yang Allah terima.(banyak ke amalan?)
memangla harap Allah terima semua..
tapi sejauh mana keikhlasan kita dalam beramal~itu kita jawab sendiri k.
tadi belek2 buku yang dah hampir sebulan xsentuh..
ada satu doa...maksudnya,

"Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau; Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu, dan aku berada dalam perjanjian dengan-Mu, ikrar kepadaMu, (yang akan kulaksanakan dengan) segala kemampuanku; dan aku berlindung padaMu, dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan; aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmatMu kepadaku; dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang akan mengampuni dosa- dosa kecuali Engkau.."

dan di sini tetiba hati rindu..saya kenal rangkap doa ni.dari itu timbul satu rasa yang semacam je..
sedarlah saya, bahawa hampir sebulan saya tinggalkan al-Ma'thurat..
patut la jiwa rindu semacam.haiihhh~
betul2 saya sedang mengejar dunia..berat nanang doh kali ni..berat doso!
then saya belek-belek lagi buku tu..buku karangan Dr. Aidh bin Abdullah Al-Qarni memang slalu menangkap saya.nasib bek buku La Tahzan tu mahal berganda2.kalo x memang sah2 ada dalam simpanan saya.huhu

ada satu kesah dalam perjalanan haji..humm,kita kan rabu ni nak sambut hari raya Aidil Adha aka hari raya qurban.kat laen tempat selasa pon dh sambut.isnin ada gak kot.huhu..rasanya xsalah kalo saya share sket mende yg saya faham dari hasil pembelekan tu.

Ketika Zubaidah isteri khalifah Harun Al-Rasyid bersama rombongan mengerjakan haji..dia membawa rombongan yang besar hingga di sebut iringan-iringan kafilah adalah 700 ekor unta.
kalo nak di bayangkan,orang pertama yang mengetuai rombongan 2 ada kat hujung utara baghdad dan org paling last duk kat hujung baghdad yg satu lagi.

Tiba kat tengah rombongan ni,Zubaidah bertemu ngan jemaah haji yang letih n haus, lapar n menyedihkan.pastuh beliau pon buat satu saluran air yang until now terkenal ngan nama 'Ainu Zubaidah.dalam juta2 dirham gak la abe duit dia buat saluran nih..
Afte Zubaidah meninggal, anak atau 1 of kerabat dia mimpikan dia,.dalam mimpi tu Zubaidah nampak bahagia..

anak:ibu...apa yang telah dilakukan Allah padaMu?
Zubaidah / ibu : aku hampir mati dengan sia-sia
anak: mengapa?
Zubaidah: 'Ainu Zubaidah hampir membuatku celaka.
Anak: Subhanallah..engkau memberi minum jemaah haji dan membebaskan mereka dari haus, tapi engkau celaka dengannya?
Zubaidah: aku bina saluran tu dengan riya'.
Anak: kalo begitu, apa yang memberimu manfaat?
Zubaidah: Yang bermanfaat bagiku adalah solat tahajjud dua rakaat yang aku kerjakan pada tengah malam. Jika tengah malam ibu mengambil wudhuk dan keluar menuju pelatar istana. Setelah itu ibu mendongakkan kepala, melihat bintang-bintang sambil mengucapkan LAILA HA ILLALLAH..dengan kalimat ini ibu menghabiskan umur ibu. Dengan kalimat LA ILAHA ILLALLAH pula Allah mengampuni dosa-dosa ibu. Dengan kalimat LA ILA HA ILLALLAH ibu berdiri di padang mahsyar. Allah menyelamatkan ibu dengan dua rakaat tahajjud dan kalimat ini.

Demikian cerita tu..
bahagia untuk orang yang ikhlas dan jauh dari mensyirikkan Allah.
serta buat org yang mengelak dari riya' pada manusia atas kebaikan yang ada padanya.
banyakkan ucap kalimah LA ILAHA ILLALLAH..
banyakkan istighfar ASTAGHFIRULLAH...

agaknya semua orang dah ada mende untuk dikorbankan kali ni.
budak2 u berkorban xbalik raya ngan keluarga demi ilmu di dada,,
org2 berduit korban lembu untuk saudara2 yang kurang berharta..
saya???
korbankan duit balik rayakah?hehee..
derr,i beli tiket 45 hengget wey.mcm nk balik kelantan dh rasanya.
tapi ok la bagi pihak i takde masalah..
cuma bimbang pihak yang jual tiket tu la makan duit xbrapa nak halal.huhu
tapi xpe..husnuzzhon je sudah..i taw rakyat mesia baik2 sume..heheh
kita keje mau duit buat makan...
kita makan nasik dari punca yang halal..
jangan makan mende xtau punca..
esok lusa jadik gaster ulcer sape susah..
fakta 1: kanser perut dah jadik punca ke-5 tertinggi yang membunuh di malaysia
fakta 2: budak pompuan kalo sapu bilik sendiri pon tak pernah kompem tahap malas korang dh mcm hantu!

lately banyak plak bas yang eksiden kan?
dalam byk2 tu sempat lagi si pemandu bas tadi buat gaya drift.
tak baca paper ke hape dia nih..i dah xkonfiden dah mau naik bas tu..aiiyyoork~
but naik gak la..xkan mau jalan kaki plak pi bandar damansara tu,
langkah kaki kanan-->Bismillahirrahmanirrahim..
i angkat muka,perghh,hensem upenye mamat nih.xjadik i nak maki(nasihat).
ehh,,astaghfirullah..astaghfirullah..astaghfirullah..
bimbang gak mau naik bas malam ni..
silap gaya karang,diri sendiri yang terkorban~
oh Allah,,mohon dijauhkan..
tapi pape pon..semua dah direncanakan,
ajal maut jodoh pertemuan ni semua kerja Tuhan.
so watpe mau risau lebih2.'baek risau dalam baikpulih amalan,,
kan?
cuma andai ni yang terakhir..mohon maaf kekurangan saya..
andai ini yang penghuujungnya,moga saya jauh dari sebar dan bawa fitnah dunia.
dan untuk masa yang ada ni....
jom sama2 kutip bekal dan beli tambang,
mau masuk syurga bukannya senang..
moga korban kali ni diterima oleh Tuhan..
kelak masuk syurga dapat naik tunggangan.!(^_^)

p/s: unta nabi Muhammad s.a.w nama Al-Quswalah
kawan2..takmau jadi pasir tak berharga,,xmau jatuhkan sahabat2 saudara2 kita yang menginginkan syurga,..

"Mencarimu kasih bagai mencari mutiara putih
Walau ke dasar lautan sanggup ku selami
Namun tak percaya apa yang telah aku terjumpa
Kau sebutir pasir tak berharga…"

Ahad, November 14, 2010

::AleRt pAda HidaYah::

Bacalah..Bacalah dengan nama Tuhanmu..
 
Manusia memang tak lari dari cerita tentang CINTA. Tapi hakikatnya mengertikah kita tentang maksud cinta yang sebenar? Bila disebut tentang cinta kita akan mengatakan cinta ALLAH adalah yang cinta utama, cinta yang hakiki, cinta yang sebenar, cinta yang tak akan luput, cinta yang kekal selamanya, cinta yang....yang...yang....(dan banyak lagi).

Sememangnya kita sedar tentang semua itu.
Tapi sedihnya kita tak mencari cinta itu.Kita kata kita cinta, tapi apa buktinya??
Tunjukkan bukti itu jika betul-betul kita cinta ALLAH...
cuba fikir baik-baik mana kita nak tunjukkan bukti itu. Mana kita simpan semua bukti-bukti itu.?mana?? mana??
Rasanye mungkin kita dah dapat sedikit bukti kita cinta ALLAH. Maklumlah, mungkin ada bukti yang tertinggal di rumah, di pejabat, atau dimana-mana. Kita kan manusia mudah lupa. Semua tahu manusia memang mudah lupa.

Kita cuma boleh tunjuk bukti cinta kita pada ALLAH dengan kain telekung kita, sejadah, tasbih, Al-Quran, buku-buku agama, kain pelekat, songkok, ketayap, sijil penghargaan menyumbang derma, record suara kita baca Al-Quran, ayat-ayat Quran mp3, zikir mp3, CD ceramah agama, alarm azan di komputer, kitab Yasin, Al-ma'tsurat dan macam-macam lagi bukti yang kita ada. Kan dah banyak bukti tu. Cukup lah tu.

Betul ke cukup?? Hakikatnya kita tahu itu semua tak cukup. Betul ke tidak?? Jawab dulu................
kita tahu jawapannya ‘Betul’. Lepas ni nak terus cari bukti lagi ke??
Bukti cinta kita sebenarnya pada amal kita.
Tapi Mana kita nak tunjuk semua amal kita?? Nak tunjuk balik cara kita solat, sedekah, baca Quran dan macam-macam lagi depan ALLAH.. atau pun nak tunjukkan yang kita dah rakam segala amal kita guna video camera..adei.. susahnya nak tunjuk bukti ni...kalo nak tunjuk bukti ikhlas pada setiap amalan lagi2 la susah.kan?.

Betul ke susah?? senang je..Ye la senang, buat ape susah-susah nak pergi cari bukti, ALLAH dah ada samua buktinya.. kat akhirat nanti tinggal tengok wayang je segala bukti cinta kita pada ALLAH.


bukankah Allah Maha Melihat lagi Maha Mengetahui apa yang kita kerjakan..maka toksah la nak tipu diri sendiri hal ikhlas tak ikhlas ni..


Kalau tak percaya, Carilah sendiri bukti tu, sampai mati pun tak akan jumpa.. macam mana lah nak jumpa, semua bukti pada ALLAH, bukan pada kita.Yang kita ada tu semua bukanlah bukti, tu semua hanyalah hiasan di dunia ni..
Sebenarnya tak payah kupas lagi pasal perkara ni, sebab kita semua tahu. Cuma buat-buat tak tahu je
Ya ALLAH, jahil nya kite ni....kadang2 jahil melebihi saudara2 yang baru kembali pada fitrah. Kenapa kita ni jahil sangat ye?? Kenapa?? Nak tahu kenapa??

Sebabnya bila kita dapat hidayah ALLAH, kita tak ambil nya cepat-cepat. Akibatnya hidayah tu pergi tak kembali.



Contohnya,dihati kita terlintas nak sedekah, tapi bila kita tengok dompet, duit kita ni macam tak cukup je nak buat beli barang, jadi kita pun kata ” nantilah tunggu duit cukup”. Malangnye bila duit cukup, kita pula lupa nak sedekah. see...kan dah rugi tu..


Contoh lain, hati kita kata seronoknya tengok orang perempuan tu pakai tudung, sopan je, cantik pulak tu. Tapi kita tak cepat-cepat nak pakai tudung, alasanya nantilah dulu tunggu kita ubah perangai kita jadi baik.
Malangnya hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun tudung pun tak pakai-pakai lagi. Akibatnya hidayah tak kembali lagi. Haa...kan dah rugi tu..
Kita lupa antara jadi baik dengan pakai tudung mana yang wajib. Tutup auratlah yang paling wajib diikuti dengan akhlak yang mulia.


Takut orang mengata kita tutup je aurat, tapi perangai macam setan?? Yang kite ni dah tutup aurat baik-baik tapi pergi merempit,mengumpat, bertepuk tampar dengan lelaki buat apa... siapa suruh?? Mari kita fikir baik-baik.


Contoh lagi, bila kita tengok cerita 18SG/SX, banyak adegan yang tidak senonoh seperti aurat lelaki perempuan separuh terbukak, kita akan kata astaghfirullahal'adzim.bagus..memang bagus bykkan istighfar..
Namun Malangnya bibir mengucap tapi mata masih lagi dengan maksiat. Haram ke tak sebenarnye tengok aurat orang ni.?? Haram ke tak?! Mestilah haram...Macam mana kita ni...haisss.

contoh lagi, bila azan berkumandang kebetulan kita sedang buat kerja, hati kita kata sekejap lagi lah.. Malangnya, kita tak gerak-gerak lagi pergi solat sampai waktu solat lain dah nak masuk. Kita lupa, azan mengatakan “haiya `ala solah” “haiya `ala fallah”. Maksudnya “marilah menunaikan solat”,” marilah menuju kejayaan”..


siapa yang solat dialah orang yang berjaya.
So, Bila kita lambatkan solat, kita lambatlah berjaya.Hidayah diberi oleh ALLAH melalui pendengaran kita, tapi kita tak ambil. Akibatnya hidayah itu pergi buat selamanya.. Huh...kan dah rugi lagi tu
Hidayah dari ALLAH kalau nak disenaraikan semua contoh yang ada kat dunia ni memang tak terkira banyak nya, malangnya orang yang ‘alert’ je yang boleh dapat.


Kesimpulannya, jadilah manusia yang sentiasa ‘alert’ dengan hidayah ALLAH, seperti mana kita ‘alert’ dengan ringtone masej di telefon kita. Dan jadilah lebih ‘alert’ dari itu.


Hidayah ALLAH ada di mana-mana, disekeliling kita, ia tak pernah jauh kecuali kita yang jauh darinya.

Hidayah bukan saja melalui hati, tapi melalui seluruh pancaindera kita. Rasailah ia...... wallahualam


Andai tersalah perbetulkan. Saya juga hamba ALLAH yang lemah, terlalu lemah sangat-sangat.... maaf atas segala kesalahan dan cacat-cela dalam penulisan ini.Sedarlah kita semua, dosa kita begitu banyak untuk dipikul. Jika hendak dibandingkan ketinggian Gunung Everast, tinggi lagi dosa kita. Larilah dari segala perkara yang boleh medatangkan dosa kepada kita. Kita semua tahu hakikat ini.. janganlah cuba untuk mempertikaikan janji-janji ALLAH.. sama-samalah kita menasihati sesama kita.



artikel ni di copy dari emel...
 "Benar, Hidayah dari Allah. Tapi, usaha mendapatkannya adalah atas tangan manusia itu sendiri"


jiwa yang di tarbiyah ini...

terkadang lesu menangis sendiri..
sering juga ku pandang kanan kiri..
mencari-cari siapakah dia yang mengerti...




duhai hati yang inginkan bahagia...
tersenyumlah dikau biar sengsara...
bersemangatlah berjuang demi agama...
supaya tabah di hari muka..


sang iman yang menginginkan syurga...
ajarlah hatiku agar tundukkan nafsu..
didiklah jiwaku tinggalkan dunia..
biarkan aku kembali pada Tuhanku..

diriku yang inginkan karamah...
jangan pernah mahu mengalah..
walau kerap engkau tersalah..
tetaplah dikau dalam mujahadah..


duhai hamba yang berdosa...
bukanlah dirimu seorang perwira bangsa..
juga tidak kau seorang penakluk dunia..
mungkin pernah dikau terjatuh dengan dunia..
namun yakinlah pada Dia..
engkau juga layak memohon syurgaNya..
dalam taubatmu atas takutnya neraka..

duhai kamu yang lesu tak bermaya..
bukan salahmu inginkan nasihat berguna..
kerana engkau pon manusia biasa...
xpernah lepas dari lelahnya rasa..
tapi kau juga tahu dirimu bagaimana..
bukan semudah meluahkan rasa di jiwa..








Sahabat - Amar




lagu ni saya tujukan buat kawan-kawan saya..
teman-teman dalam kenangan saya..
rakan taulan yang jadik kekuatan saya..
anda adalah sahabat saya..
dulu,kini dan selamanya...insyaAllah.(^_^)


specially dedicate this song to cik Rihan , cik Aziey , cik Pdah ,
cik Thiah , cik Ctah , cik Fazila , cik + encik yang ada dalam kotak fikiran,
tak lupa buat puan + tuan kat luar sana..
dan yang meloadingkan video nih,utk kamu juga
pasal kamu semua juga adalah SAHABAT!

pegi pasar jumpa jambu,
balik rumah makan nasi,
diharapkan anda janganlah jemu,
menasihatkan saya di sini.

buah kelapa dihantuk ke kepala,
buah duku dikopek kulitnya,
andai ada terkasar bahasa,
ampun maaf dari hamba.

anak padi xboleh di makan,
simpan saja dalam poket,
buat apa nak di simpan,
bukan boleh dibuat roket.

buat norihan yang duk exam,
ini ucapan org seberang pintasan,
selasa ini saya naik bas malam,
selamat hari raya untuk org perantauan.


huahahhahaaa=)))

ayuh kita banyakkan zikir,
jadikan amalan di mana saja,
jom kita mari berfikir,
kebesaran Allah di mana saja.

air mata dibuang jangan,
hanya kerana xbalik raya,
jangan anda malu dan segan,
katakan saja anda jeles ngan saya.

=P

kesimpulan yang nak dibuat dari pantun2 di atas adalah saya rindu anda2 semua.
heheeee(^_^)

Sabtu, November 13, 2010

ini buat kamu..=)

1st time buat poem..heheee.taktau la kot2 jadi syair ke pantun ke..
pape pon,mulakan ngan Bismillahirrahmanirrahim...



ukhtiku sayang..
bila sampai satu masa di mana aku tak mengutusimu..
itu bukan bererti aku meyisihkanmu..
tak juga bermakna aku sedang melupakanmu...
bukanlah aku yang akan melupakan sahabat-sahabatku..
tapi itulah masa pencarian diri untuk kau dan aku.,
mungkin ada sesuatu yang xdapat kau temui dengan adanya aku..

aku tak ingin kau dipengaruhi aku andai aku membawa keburukan.
aku xmahu disalahkan di suatu hari nanti di depan Tuhan..

kamu tetap sahabatku sampai bebila..
mungkin acuan kita berbeza..
tapi tetap dari adunan yang sama..
dan rasanya pastilah akan sentiasa tiada beza...
lainla kalo tak ditambah coklat atas adunanmu jua~

ma amie.
aku xpernah menganggap kamu dan diriku berbeza..
tak kau tau duri hidup yang melanda..
dan aku juga pernah melalui saat-saat sepertimu yang sedia..
namun xperlu kuceritakan kesemuanya..
tak ingin kubuka pekung tertutup di dada..
kerana Allah telah begitu baik menutupinya..Alhamdulillah.

kau dan aku..kita tetap akan bersama..jom kita kejar syurgaNYA!!(^_^)


sahabatku yang kurindu...
zaman remajaku bukan seindah mana..
mungkin luaran ku bagaikan jauh meninggalkanmu..
namun ketahuilah aku tetap mengatakan kamulah yang lebih baik berbanding aku..

temanku,
kusentiasa mahukan yang terbaik untukmu...
ingatkah dirimu tatkala aku tinggalkan sesuatu pada status fbmu?
di situ aku mahu menarikmu dari cinta lelaki yg diluahkan..
ingin kunyatakan mana yang perlu aku tegakkan..
bukan sekadar memandang pada lenanya sahabat tersayang..

namun disitu..
mungkin aku xtak mengerti..
katamu kita berhak untuk jadi diri sendiri...
terkesima aku pada ayat penyata itu..
yang kutahu sepatutnya kamu tau letak dirimu...

sahabatku permata keluarga..
padamu ada sejuta kemuliaan..
di hatimu ada banyak kebaikan..
jangan pernah nodai semua itu dengan kepalsuan dunia..
kerana bukanlah kita hidup kecuali untuk tunduk padaNYa...

ku mahu kau sedar..
bahawa cintamu tak perlu kau sandar pada dia..
dan hatimu tak berhak dikotori dengan mengingati si dia..
bukan dengan lelaki yang tak halal denganmu..
bukan untuk dia yang berani melalaikanmu..

jika kau tuduh diriku cemburu..
ya benar!!
aku cemburukan dia yang kau gelar kekasihmu..
aku dengkikan dia yang sentiasa kau ingat dalam hatimu..
layakkah dia menggantikan letaknya Allah disanubarimu??

pencetus ceriaku..
bukan xpernah aku rasakan apa yang kau rasa...
bukan xpernah kuterjatuh dalam jaga..
bukan tak ingin melihat kau bahagia..
bahkan kerana itu aku mahu kau lebih berjaga-jaga,
supaya kita tak berkongsi penyesalan yang sama,

ketahuilah sayangku..
bahawa aku ingin engkau sentiasa terjaga..
aku ingin dirimu mekar di taman bahagia..
aku mahu kau senang di hari-hari muka..
aku nakkan kamu tersimpan sebagai wanita mulia..

sedarlah kasihku..
cintamu padanya xkan mampu membawa kalian ke syurga.
luahan rindumu itu xkan pernah mendapat syafaat baginda keluar dari neraka..
bukan selagi cintamu tidak hanya padaNya..
bukan selagi rindu itu bukan pada Muhammad Nabi tercinta!

 ayuh sahabatku kita mujahadah bersama,

akan kugenggam tanganmu biar setia sentiasa,
bawalah aku juga ke taman syurga,
kerana aku pasti Allah juga meredhai ukhuwah kita!




buatmu sahabatku..aku sentiasa ada di sini untukmu..(^_^)

sabda Rasulullah s.a.w,
«Tiga perkara yang mana ia terdapat pada diri seseorang itu, maka dia akan merasai kemanisan iman ; orang yang mencintai Allah dan RasulNya melebihi segala sesuatu; orang yang mencintai orang lain kerana Allah; dan orang yang membenci kekafiran sebagaimana dia membenci dimasukkan ke dalam api neraka»